Sökning: "gifted and talented"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden gifted and talented.

  1. 1. Klarar sig smarta elever på egen hand? : En intervjustudie om andraspråkselever med särskild begåvning

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Hanna Kavalenka; [2022]
    Nyckelord :Gifted and talented; second language; newly arrived; socio-cultural perspective; dilemma perspective.; Nyckelord Särskild begåvning; svenska som andraspråk; nyanlända; sociokulturellt perspektiv; dilemmaperspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förutsättningar i skolan för elever med särskild begåvning och andraspråk utifrån några lärares uppfattningar och erfarenheter. Fem semistrukturerade intervjuer genomfördes med två lärare i svenska som andraspråk och tre specialpedagoger. LÄS MER

  2. 2. Hur upptäcks särskilt begåvade elever i grundskolan? : Några specialpedagogers och speciallärares erfarenheter av hur identifiering och stöttning kan ske.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Eva-Lena Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Primary school; Special talented students; gifted students; Identification of gifted student; challenging and developing education for gifted students; Grundskola; Särskilt begåvade elever; Identifiering av särskilt begåvade elever; Utmanande och utvecklande undervisningen för särskilt begåvade elever;

    Sammanfattning : The study aims to shed light on what strategies special needs education teachers in some primary schools use to detect gifted students and what support these students can receive in education. I have collected material through semi-structured interviews with four special needs education teachers and one special education teacher from the central student health care. LÄS MER

  3. 3. Särbegåvade eller? : En studie om lärares attityder och tankar om arbetet med särbegåvade elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Mattsson; Sallie Redman; [2021]
    Nyckelord :gifted and talented students; gifted and talented; teacher’s attitudes; gifted education; särbegåvade elever; särbegåvning; lärares attityder; särbegåvad undervisning;

    Sammanfattning : Enligt skollagen har alla elever rätt till stimulans i utbildningen. Alla elever “ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål.” Skollagen (2010:800, 3 kap. 2§). LÄS MER

  4. 4. Hur lärare samtalar om särbegåvade elever : Fokusgruppsintervju ger oss vägledning

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Gabrielle Rinkehag; [2020]
    Nyckelord :gifted children; talented pupils; various disabilities; teachers’ descriptions and conversations; särbegåvning; särskilt begåvade; gifted children; talented pupils; funktionsnedsättningar; lärares beskrivningar och samtal;

    Sammanfattning : According to the education act, all pupils have the right to develop, based on their own ability and potential, which means that the teaching needs to be adapted and differentiated to suit all pupils. Studies show that gifted children often feel mentally bad in school, feel misunderstood and in some cases become misdiagnosed with various disabilities. LÄS MER

  5. 5. Elever med särskild språkbegåvning: Vilka är de? Hur anpassar vi undervisningen för att bemöta deras behov?

    M1-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Karine Henderup; [2020]
    Nyckelord :elever med särskild språkbegåvning; särskilt språkbegåvade; särbegåvade elever; lärare i moderna språk.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad lärare i moderna språk har för kunskaper för att kunna identifiera, uppmärksamma och anpassa sin undervisning för att bemöta elever med särskild språkbegåvning och tillgodose deras behov.  Studiens teoretiska utgångspunkter är Sternbergs och Zhangs Pentagonal implicit teori (1998) och Renzullis The Three Ring Conception of Giftedness teori (2016). LÄS MER