Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Särbegåvning i matematik : Stöd till lärare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : The purpose of this researchis to investigate what support teachers , who have gifted students in mathematics, can obtain from different institutions in a m unicipality. The levels are school (aperson working at a school and have knowledge of gifted), municipality’s special education unit and management (child and youth administration or similarThe data collection method used for this research was a qualitative interview which was done by telephone. LÄS MER
2. Hur kan en maskros växa ur asfalt? : En intervjustudie med vuxna maskrosbarn om vad som varit avgörande för deras livsutveckling
M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : In this study, we examine how some children can develop well despite growing up in a dysfunctional family. We also focus on what our respondents have perceived as helpful by social workers and other professionals, and what their recommendations for practice are. LÄS MER
3. - Jag vet inte, jag bara ser! : En fallstudie med ett yngre särskilt begåvat barn inom matematik, med fokus på att utveckla problemlösningsförmågan.
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : The purpose of the study is to support a younger mathematically gifted student to develop his problem solving ability in mathematics. The study was based on a micro-ethnographic study through participatory observations, where the analysis was based on Krutetskii's eight mathematical abilities. LÄS MER
4. Framtidens Einstein ur ett lärarperspektiv – lärarsyn på identifiering och anpassning av undervisningen till matematiskt särbegåvade elever samt lärares behov av stöd för att undervisa dem.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Särbegåvade elever har alltid funnits i våra skolor men det är först på senare år som de har uppmärksammats och inte förrän år 2015 kom information om de särbegåvade eleverna och deras behov på Skolverkets hemsida. Då det i genomsnitt finns minst en särbegåvad elev i varje klass är det viktigt att lärarna lyckas identifiera dem. LÄS MER
5. Det särbegåvade barnet - två konstruktioner av samma barn : En kvalitativ intervjustudie
Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera hur föräldrar och pedagoger konstruerar det särbegåvade förskolebarnet. Utgångspunkten är åtta förskolebarn vars föräldrar och pedagoger intervjuats. Genom kvalitativa intervjuer och tematisk analys har de berättelser som återkommit i intervjuerna identifierats. LÄS MER