Sökning: "gih simning"

Visar resultat 1 - 5 av 59 uppsatser innehållade orden gih simning.

  1. 1. Tillsammans räddar vi liv? : En studie om HLR i skolan årskurs 7-9

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Ellen Pettersson; Johanna Söderqvist; [2023]
    Nyckelord :Cardiopulmonary resuscitation; CPR; school; physical education and health; teaching; teachers; grades 7-9; Hjärt-lungräddning; HLR; skola; idrott och hälsa; undervisning; lärare; årskurs 7-9;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att undersöka hur undervisning i hjärt-lungräddning kommer till uttryck i ämnet idrott och hälsa. För att uppnå studiens syfte kommer följande frågeställningar att besvaras: Hur tolkar lärare i ämnet idrott och hälsa styrdokumenten vad gäller HLR i årskurs 7-9? Hur undervisar lärare i HLR i årskurs 7-9? Vilka förutsättningar har lärare i idrott och hälsa att bedriva undervisning i HLR i årskurs 7-9?  Metod: Studiens metod är en kvalitativ ansats, varpå datainsamling har genomförts med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Tekniska skillnader i utförandet vid undervattenskickar i simning : En kvantitativ studie på svenska juniorsimmare.

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Philip Carlsson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Studiens övergripande syfte var att öka förståelsen mellan plantarflexion i fotleden och hastighet vid undervattenskickar (UVK) i simning. Vidare ämnade studien att undersöka det tekniska utförandet av UVK hos de båda könen. LÄS MER

  3. 3. Självförtroende och självprat inom elitidrott : En studie om sambandet mellan självprat och självförtroende inom simning och Cheerleading

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik

    Författare :Alexander Skripcevski; Anton Widholm; [2022]
    Nyckelord :Cheerleading; simning; elitidrott; självförtroende; självprat. tränarlänksimning; tränarlänkdiverse;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien var att undersöka sambandet mellan självprat och självförtroende inom simning och cheerleading på elitnivå. Vi har valt två frågeställningar i denna studie: Hur skattar/upplever simmare och cheerleaders sitt självförtroende, instruerande självprat samt motiverande självprat? Finns det ett samband mellan motiverande samt instruerande självprat och självförtroende?  Metod En kvantitativ metod tillämpades i syfte att samla in data för att mäta individens självförtroende samt instruerande- och motiverande självprat. LÄS MER

  4. 4. Relative Age Effect inom svensk tävlingssimning : En retrospektiv tvärsnittsstudie

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Marcus Åradsson; [2021]
    Nyckelord :Relative Age Effect; RAE; swimming; Relative Ålderseffekt; simning;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningarSyftet med studien är att undersöka förekomsten av Relative Age Effect (RAE) i svensk tävlingssimning. Studien utgår ifrån följande frågeställningar:-  Finns Relative Age Effect inom svensk tävlingssimning på populationsnivå?-  Vid vilken ålder uppkommer, avtar och försvinner Relative Age Effect för damer respektive herrar?-  Finns det skillnader i Relative Age Effect avseende kön? MetodStudien är en retrospektiv tvärsnittsstudie som undersöker representation av tävlingslicensierade simmare i åldern 5–22 år över en period på 20 år. LÄS MER

  5. 5. Är religion ett hinder för tjejer inom ämnet idrott och hälsa? : En kvalitativ studie om muslimska tjejers utmaningar i idrott och hälsa utifrån ett interkulturellt perspektiv

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Gabriella Bacchar; Sevinc Qurbanova; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning: Syftet med denna studie var att undersöka muslimska tjejers upplevelser av deltagandet i idrottsundervisningen. Studiens frågeställningar var: - Upplever tjejerna att religionen medför hinder eller möjligheter i deltagandet i idrottsundervisningen? - I vilka/vilket delmoment har tjejerna upplevt hinder/möjligheter av att delta i undervisningen?    - Vilken kunskap upplever tjejerna att en idrottslärare är i behov av för att förstå muslimska tjejer i undervisningen?  - Upplever tjejerna att lärarna har kunskaper om deras religiösa bakgrund och i så fall kunnat arbeta utifrån det?   Metod: En kvalitativ intervjumetod har använts i studien med sex gymnasieelever från sex olika kommuner. LÄS MER