Sökning: "gitarrundervisning"
Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade ordet gitarrundervisning.
1. Gitarrlärares didaktiska verktyg i undervisning på kulturskolan : En kvalitativ studie
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker vilka didaktiska verktyg lärare i enskild gitarrundervisning på kulturskolan använder sig av. Tidigare forskning visar att elevinflytande, motivation och pedagogen som förebild är viktiga aspekter i instrumentalundervisning. LÄS MER
2. Ett utvecklingsarbete om övningsstrategier i gitarrundervisningen
L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Genom detta arbete så har det undersökts huruvida gitarrelever på ett gymnasium gynnas utav att undervisas om övningsstrategier. Det handlar om hur de påverkar sin egen övning, utveckling och vilka verktyg eller övningsstrategier som är bra lämpade till att uppnå detta. LÄS MER
3. "- Jag gjorde ingenting, så jag kan inte ha gjort fel." : En studie i att avdramatisera improvisation hos gymnasieelever.
L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktikSammanfattning : Syftet med arbetet var att undersöka om lärare kan avdramatisera ämnet improvisation och därigenom göra ämnet lättare att närma sig för eleverna. Den teoretiska utgångspunkten för arbetet är det sociokulturella perspektivet. LÄS MER
4. En karta till gitarren: En studie om gitarrens tonala uppbyggnad
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : The purpose of this study has been to examine an educational material created by us, the authors, which breaks down the guitar’s tonal construction and decodes its’ asymmetry. The material was created with the ambition to make it easier for students to connect their musical knowledges to the guitar’s fretboard. LÄS MER
5. Varför pratar vi inte om klang och sound på gitarrlektionerna? : En kvalitativ studie om sound och klang i gitarrundervisning.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/MusikhögskolanSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur sound och klang kan vara ett fokus i elgitarrundervisning, hur elever upplever detta samt hur detta kan ställas i relation till deras åsikter och tankar om sound och klang. Arbetet har utgått ifrån dessa frågeställningar:- Vilka utmaningar och möjligheter följer med att undervisa i elgitarr med fokus på sound och klang?- Hur uppfattar elever sound och klangs relevans i gitarrundervisning? Tre deltagare fick två lektioner vardera där den första lektionen koncentrerade sig på det ljudtekniska inom elgitarr – gitarrens inställningar samt elgitarrförstärkarens inställningar och hur det låter. LÄS MER