Sökning: "glädje med andra språk"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden glädje med andra språk.

  1. 1. Den jobbiga, givande läsningen : Gymnasieelevers attityder till skönlitterär läsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Olivia Kindströmmer; [2022]
    Nyckelord :Skönlitteratur; gymnasieelever; attityder; motivation;

    Sammanfattning : Abstract: Syftet med den här studien är att undersöka gymnasieelevers attityder mot skönlitterär läsning, vad dessa attityder grundar sig i och hur de kan påverkas. Det övergripande målet med uppsatsen är att fördjupa kunskaperna om hur man kan skapa en lustfylld litteraturundervisning utifrån ett elevperspektiv. LÄS MER

  2. 2. Musik som en stämningsförmedlare - Pedagoger och vårdnadshavares vanor, brukande och syn på musik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emilia Johansson; Martina Pedersen; [2020]
    Nyckelord :Barn; Förskola; Musik; Musikdidaktik; Musikundervisning; Pedagoger; Vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Med musikens påverkan på alla människor, syftar detta examensarbete på att musik är främjande för alla dimensioner inom oss; det emotionella, existentiella och kinestetisk-motoriska (Nielsen, 1998). Syftet med studien är att ur ett musikdidaktiskt perspektiv undersöka och analysera pedagogers och vårdnadshavares vanor, brukande och syn på musik. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers syn på musik som språkutvecklande verktyg : På förskolan och öppna förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Hampus Ahlcrona; Girish Framvik; [2019]
    Nyckelord :Music; songs; children s laguage development; preschools; teachers; Musik; sånger; barns språkutveckling; förskolor; öppna förskolor; pedagoger;

    Sammanfattning : Inledning: Idén till denna studie framkom efter vår verksamhetsförlagda utbildning (VFU) från förskollärarprogrammet på Högskolan Väst. Musiken och sången finns alltid närvarande genom sångstunder, spontansång vid matbordet eller i form av sångtexter och noter uppsatta på väggarna. LÄS MER

  4. 4. Låtskrivande och musik för alla : Inkludering och deltagande i musik och låtskriveri för elever i grundsärskolan och gymnasiesärskolan

    Magister-uppsats,

    Författare :Sonja Skibdahl; [2019]
    Nyckelord :Inclusion; intellectual disability; KASAM; meaningfulness; the effect of music; the participation; the socio cultural theory; Delaktighet; inkludering; KASAM; kognitiv funktionsnedsättning; meningsfullhet; musikens betydelse; Sociokulturella teorin;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att, ur pedagogernas upplevelser, undersöka och beskriva låtskrivandets och musikens betydelse hos sextio elever inom grundsärskolan och gymnasiesärskolan på sammanlagt fyra skolor i Sverige. Studien har fokuserat på hur samtliga elever kan göras delaktiga i låtskrivande, vilka färdigheter musik och låtskriveri kan bidra med för eleverna samt vilka svårigheter pedagoger kan stöta på när de jobbar med att inkludera samtliga elever i låtskrivandet. LÄS MER

  5. 5. Läshunden som ett pedagogiskt verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Cronholm; [2019]
    Nyckelord :läshund; självkänsla; lärmiljö; motivation;

    Sammanfattning : SammanfattningCronholm, Emma (2019). Läshunden som ett pedagogiskt verktyg. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER