Sökning: "global homogenisering"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden global homogenisering.

  1. 1. Ekonomistyrningssystem- en global homogenitet? En jämförelseanalys av ekonomistyrningssystem mellan kulturella regioner

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emelie Sköld; Beata Wallman; Olivia Horstead; [2020]
    Nyckelord :Ekonomistyrningssystem; Hofstede; kulturella regioner; global homogenisering; litteraturstudie; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att identifiera likheter och skillnader för ekonomistyrningssystem mellan olika kulturella regioner. För att uppfylla syftet utformades två delmål: (1) Förklara identifierade skillnader och likheter med kultur som utgångspunkt, (2) Identifiera olika ideer om framtida forskning. LÄS MER

  2. 2. Kulturell globalisering i tidningsbranschen : En studie om visuell design på kvinnomagasins omslag i olika kulturer

    Kandidat-uppsats, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Zara Syversen; Emma Nilsson; [2013]
    Nyckelord :Culture; Globalization; Cultural Imperialism; Cultural flow and network model; Homogenization of culture; Hybridization of culture; Women s Magazine; magazine industry; Kultur; Globalisering; Kulturimperialism; Kulturella flödes- och nätverksmodellen; Homogenisering av kultur; Hybridisering av kultur; Kvinnomagasin; Tidningsbranschen;

    Sammanfattning : Vilken roll har den kulturella globaliseringen på visuell design i tidningsbranschen? Medier är i konstant rörelse och världen har blivit ett öppet kulturellt utrymme där olika kulturer kan förmedlas via medier. Företag globaliserar sin verksamhet vilket gör att kulturella produkter som Coca-Cola och Nike är välkända runt om i världen. LÄS MER

  3. 3. Reklamlandskap : utomhusreklamens inverkan på stadsmiljö och stadsliv

    L3-uppsats, SLU/Dept. Of Landscape Architecture, Planning and Management

    Författare :Kerstin Holmberg; [2007]
    Nyckelord :landskap; reklam; konsumtion; stad; stadsplanering; hållbar utveckling; identitet; offentligt rum; Malmö stad;

    Sammanfattning : Outdoor advertising is not very often discussed within city planning even though the commercial messages occupy much of public space. The advertising signs affects not only the physical environment but also social life. In this report I would like to acknowledge and question the presence of advertising in our everyday environment. LÄS MER