Sökning: "globala kampanjer"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden globala kampanjer.

  1. 1. Nike’s Dream Crazy campaign and how it influenced views and opinions towards the brand

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Oskar Brandberg; Mathias Myrefelt Norlinger; Kevin Ngo; [2020]
    Nyckelord :Nike; Swedish consumer behaviour; Political Consumerism; Kaepernick; Political stance; Business and Economics;

    Sammanfattning : Purpose: In 2018 Nike launched an advertisement campaign called “Dream Crazy” that provoked controversial reactions in social media and large coverage in the media. This qualitative study aims to find out what Swedish students aged 19-24 think of specifically the political aspect of that campaign, and how much it matters and influences their decision making when choosing products. LÄS MER

  2. 2. Implementation of an Idea Management System in a Global Organization : A Case Study in the Automotive Industry

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :ANTONIA DÅDERMAN; MALIN ÅSELIUS; [2020]
    Nyckelord :Idea Management System; Idea Management; Culture; Process; Global Organization; Innovation; Radical Innovation; Idéhanteringssystem; Idéhantering; Kultur; Process; Global organisation; Innovation; Radikal innovation;

    Sammanfattning : Disruptive changes driven by sustainability, new technology and servitization challenge companies’ current products and business models. This increases the interest in radical innovations, and consequently the interest to capture radical ideas. LÄS MER

  3. 3. Vad krävs för ett hållbart kollektivtrafiksystem : En studie om kollektivtrafikens utveckling i Uppsala kommun

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :David Rylander; [2020]
    Nyckelord :Kollektivtrafik; stadsplanering; transportbeteende; mobilitetskampanjer; förtätning;

    Sammanfattning : Det finns ett behov att ändra människors transportnormer och transportvärderingar. Transportsektorn står för en tredjedel av den globala energikonsumtionen och det är kritiskt att reducera energikonsumtion för att nå tvågradersmålet. LÄS MER

  4. 4. Är hållbarhet viktigare än försäljning? : En kvalitativ studie om varför företag väljer att avstå från Black Friday

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Amy Berglund; Julia Lindgren; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Världens befolkning fortsätter att öka vilket även resulterar i konsumtionsökning. Samhällets ekonomi har även visat sig inte längre vara hållbar eftersom det endast fokuserar på att utvinna resurser, producera och konsumera för att till slut bara bli kvitt avfallet. LÄS MER

  5. 5. En diskursiv analys ur ett statsvetenskapligt perspektiv av ideella organisationers kampanjer i form av TV-sända välgörenhetsgalor

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Susanna Bergström; [2019]
    Nyckelord :Global compassion; national compassion; charity gala; Globalt medlidande; nationellt medlidande; välgörenhetsgala;

    Sammanfattning : There are several yearly televised non-profit-galas in Sweden, that focus on national victims of suffering. This study consists of a qualitative analysis that aimed to show elements of potential discourses concerning national compassion in association with Swedish televised nonprofit galas. LÄS MER