Sökning: "globala målen för hållbar utveckling"
Visar resultat 6 - 10 av 137 uppsatser innehållade orden globala målen för hållbar utveckling.
6. Håller det? : Studie av hållbar utveckling i läroböcker och läroplaner
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna uppsats undersöker sambandet mellan läroplaner och läroböcker för samhällskunskap på gymnasienivå över tid utifrån hur hållbar utveckling framställs. Utbildning för hållbar utveckling har fått en mer betydande roll till samhällskunskapsundervisningen utifrån de globala målen för Agenda 2030, specifikt delmål 4.7. LÄS MER
7. Produktutvecklingsprocess inom cirkulärekonomi
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknikSammanfattning : Rapporten beskriver utförandet av ett examensarbete på högskoleingenjörsnivå. Arbetet utfördes på företaget WA3RM AB, vars affärsidé är att skapa värde från industriers outnyttjade resurser, genom att knyta samman olika aktörer och uppnå cirkulär ekonomi med syftet att minska klimatpåverkan och uppnå de globala målen för hållbar utveckling. LÄS MER
8. Vätgasdrivet Elverk
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : År 2015 antog FN Agenda 2030 och fastställde 17 globala mål för hållbar utveckling. Ett av målen, mål 7, syftar till att främja hållbar energi för alla. Portabla elverk är viktiga energikällor när det inte är möjligt att ansluta till marknätet eller vid strömavbrott. LÄS MER
9. Lärande för hållbar utveckling i NO- klassrummet : Från tolkning till undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie om hur No-lärare i årskurs 4-6 upplever förutsättningarna att undervisa för hållbar utveckling inom de naturorienterande ämnena. Sex No-lärare från tre olika skolor i södra Sverige intervjuades med syftet att ta reda på deras erfarenheter och utmaningar från undervisning för hållbar utveckling ur ett didaktiskt perspektiv. LÄS MER
10. Egenproduktion av elektricitet via ett bränslecellsfordon på ett mikrobryggeri i Mellansverige : Analys av kostnader och systemverkningsgrad
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Energisystem och byggnadsteknikSammanfattning : För att uppnå de globala målen för hållbar utveckling krävs en omställning i dagensenergisystem, där fossila resurser bör ersättas med förnybara energikällor såsom soloch vindkraft. Då dessa energikällor har en intermittent energiproduktion, krävsenergilager för att de ska kunna ta över som huvudsakliga energikällor. LÄS MER