Sökning: "globaliserad ekonomi"
Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden globaliserad ekonomi.
1. Industrimärkets varande - En självklarhet inom svensk lönebildning?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSammanfattning : Den här uppsatsstudien har genomförts i syfte att studera hur arbetsmarknadens parter ser på industrimärket, dess historia, dess funktion idag och dess framtid. Studien syftar även till att fördjupa kunskapen om lönebildning i allmänhet. LÄS MER
2. Förvärv - En strategi för ökad aktieavkastning? : En studie på Stockholmsbörsens Large Cap mellan 2014–2022
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Under det senaste decenniet har antalet förvärv ökat kraftigt. Medan världen har blivit mer globaliserad, är vikten av att komma in på nya marknader och skapa konkurrensfördelar nyckeln till ett företags förmåga att växa. LÄS MER
3. Vem styr beslut? : En kvalitativ studie om hur lokalpolitiska beslut kan främja samhällsrisker ochmedborgares möjligheter att påverka dessa beslut.
Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Risker har i alla tider präglat människan och människan har i alla tider försökt hantera dessa.Klimatrelaterade risker är nutidens mest avgörande utmaning, både ekonomiskt, socialt och etiskt. LÄS MER
4. Beskattning av kryptovalutor : Nationell skatt i en globaliserad och decentraliserad ekonomi
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)Sammanfattning : Kryptovalutor introducerades för allmänheten genom Bitcoins lansering på marknaden 2009. Sedan dess har antalet kryptovalutor ökat explosionsartat och det finns idag flera tusen olika kryptovalutor. Vem som helst kan skapa och lansera en kryptovaluta till försäljning. LÄS MER
5. Sales and Operations Planning : A study into managing the silo culture in an ETO manufacturing
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för industriell ekonomiSammanfattning : Background: Over the past years, companies have competed in a globalized and dynamic environment which has forced them to implement various incentives in order to gain cost advantages. Companies have tried to implement Sales and Operations Planning (S&OP) but many have not managed to get the expected results. LÄS MER