Sökning: "gloslistor"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet gloslistor.

  1. 1. Undervisning om ord i grundskolans moderna språk

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Teresa Torrente Giménez; [2019]
    Nyckelord :moderna språk; undervisningsmetoder; ordförråd; ordinlärning; grundskolan; nybörjare; spanska; tyska;

    Sammanfattning : Framgångsrika undervisningsmodeller för att utveckla ordinlärning är direkt avhängiga av valet av metoder och framförallt hur väl lärarna lyckas anpassa dessa till eleverna. Detta, samt den ständigt pågående debatten angående det traditionella glosförhörets för- och nackdelar fick mig att ägna denna studie åt att penetrera hur ett urval lärare i moderna språk arbetar idag, vad som utmärker respektive metod och vilka faktorer som driver lärarna i en de ena eller andra riktningen. LÄS MER

  2. 2. Söt och intelligent: Läromedel i italienska på gymnasieskolan ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Sjögren; [2017]
    Nyckelord :genus; läromedel; jämställdhet; italienska; moderna språk; genusvetenskap; representation; stereotyper; könsstereotyper;

    Sammanfattning : Denna uppsats har undersökt könsstereotypisering och representationen av kvinnor och män i läromedel i italienska på gymnasieskolan. De analyserade läromedlen till antalet fyra (Prego 1, Ciao 1, Comunicare 1 och Amici 1). LÄS MER

  3. 3. Gloslistor eller ord i sammanhang - en studie i hur elever lär sig nytt vokabulär i engelska

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Ewa Pawlowska; Persson Persson; [2014-01-28]
    Nyckelord :kollokation; ESL; EFL; Lexical Approach;

    Sammanfattning : Syfte: I denna C-uppsats undersöker vi hur inlärare av engelska som främmande språk lyckas att lära sig nya ord när de får studera ord i kombination (kollokationer) och som enskilda ord. Syftet med uppsatsen är också att ta reda på inlärarnas åsikter om båda metoderna. LÄS MER

  4. 4. I huvudet på mina elever när de samspelar och lär sig spanska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jenny Casahuga Lindström; [2014]
    Nyckelord :gymnasieelever; inlärningsstrategier; läroböcker; moderna språk; ordinlärning; spanska;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att analysera användandet av inlärningsstrategier i spanskspråkinlärning när eleverna lär sig ord och fraser, genom att jämföra två områden: gymnasieelever som läser spanska steg 3 och spanskläromedel. Att hjälpa eleverna in i deras väg mot att bli mer medvetna om de olika inlärningsstrategier när det gäller att lära sig ord och fraser kommer också att vara ett syfte i detta arbete. LÄS MER

  5. 5. Léxico de origem africana em português e espanhol : Registros lexicográficos de quilombo no Brasil e na região do Prata

    Magister-uppsats, Institutionen för spanska, portugisiska och latinamerikastudier

    Författare :Ylva Tillquist; [2013]
    Nyckelord :Sociolinguistics; linguistic contact; Brazilian Portuguese; Latin-American Spanish; lexicon; ideology; Sociolinguística; contato linguístico; português brasileiro; espanhol americano; léxicografia; Sociolingvistik; språkkontakt; Brasiliansk Portuguisiska; Latinamerikansk Spanska; Vokabulär;

    Sammanfattning : Esse trabalho analisa a palavra quilombo, de origem africana, integrada em duas variedades lingu�sticas latino-americanas: o portugu�s brasileiro e o espanhol do Prata. No Brasil o termo quilombo significa ?comunidade de escravos fugidos? e no Prata ?prost�bulo?. LÄS MER