Sökning: "goap"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet goap.

  1. 1. Decision-making AI in digital games

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Informationssystem

    Författare :Ahmad Al Shehabi; [2022]
    Nyckelord :Decision-making; Goal Oriented Action Planning; GOAP; Agent; AI; Artificial Intelligence; Behavior Trees; Finite State Machines; FSM;

    Sammanfattning : The field of artificial intelligence has gained much knowledge through the implementation of decision-making systems in video games. One of these systems was the Goal Oriented Action Planning system (GOAP) which directs the behavior of an AI-agent through multiple digital artifacts categorized as goals, actions, and plans. LÄS MER

  2. 2. Mission Partitioner Framework : Ett utökningsbart och flexibelt designförslag

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :William Tyrsing; Jacob Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Mission Partitioner Framework flexibelt utökningsbart design designförslag;

    Sammanfattning : Samhällssäkerhet är en av de viktigaste prioriteringarna i ett land. För att effektivisera utvecklingen av säkerhet behövs en stor satsning. I projektet WASP Research Arena - Public Safety (WARA-PS) utforskas framtida möjligheter i sjöräddningstjänst. LÄS MER

  3. 3. Recreating Believability In NPCs: The Effects Of Visual And Logical Behaviour

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Simon Ohrberg; [2019]
    Nyckelord :Believability; NPC; Visual Behaviour; Logical Behaviour; GOAP;

    Sammanfattning : NPCs are in many games the foundation on which it operates. NPCs create the illusion of inhabitants or assign purpose to the player. Whatever they do, they represent characters. Introducing a character has a certain margin of error, as a poorly portrayed character may cause more damage than the NPC would add. LÄS MER

  4. 4. Utvärdering av sökriktningar i Goal-Oriented Action Planning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :William Olofsson Malmberg; [2018]
    Nyckelord :GOAP; AI planering; sökalgoritm; progressiv sökning; regressiv sökning;

    Sammanfattning : Goal-Oriented Action Planning, även kallat GOAP, är ett system för att styra beteende av artificiell intelligens. Systemet använder en sökalgoritm för att besluta vilket beteende som ska köras baserat på ett mål och ett antal åtgärder. Studien målsatte att undersöka vilken sökriktning som var mest lämpad för givet scenario. LÄS MER

  5. 5. Actionplanering och Samarbete (APAC) mellan multipla AI-agenter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Henrik Gunnarsson; [2014]
    Nyckelord :ai; artificiell intelligens; artificial intelligence; goap; planning; planner; simulation; mas; agents; agent; astar; a star; a*; city building; city construction; unity; pathfinding; cooperation;

    Sammanfattning : This thesis covers an implementation of an artificial intelligence (AI) system for cooperation between multiple AI-agents. It was done as a part of a master thesis in Media Technology and a master thesis in Computer Engineering at Linköping University, campus Norrköping. LÄS MER