Sökning: "god lärandemiljö i grundskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden god lärandemiljö i grundskolan.

  1. 1. “Hålla alla i en dynamisk process” : Högaffektiv pedagogik inom ramen för ett lågaffektivt bemötande.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hanna Ruutikainen; Giuseppe De Francisco; [2023]
    Nyckelord :Anpassad grundskola; förhållningssätt; högaffektiv; lågaffektivt; pedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka speciallärares och lärares förhållningssätt, om lågaffektivt bemötamde och högaffektiv pedagogik används i den anpassade grundskolan och vad innebär en god lärandemiljö för att möta alla elever. Studien baserades på en kvalitativ forskningsansats med det relationella perspektivet som teoretisk utgpngspunkt. LÄS MER

  2. 2. Gestaltningsförslag av Blekinge Tekniska Högskolas utomhusmiljö

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Sofia Renbjörk; Elin Holmström; [2021]
    Nyckelord :Blekinge Tekniska Högskola; utomhusmiljö; gestaltningsförslag; lärandemiljö; student; fysisk aktivitet; campus;

    Sammanfattning : Idag läggs det största fokuset på utemiljöer för vissa utsatta grupper såsom barn, äldre och funktionsvarierade. Trots detta är det lika viktigt för en student på ett universitet att komma ut och röra på sig liksom ett barn på grundskolan tack vare de effekterna som en fysisk aktiv vardag kan ge. LÄS MER

  3. 3. Magiska möten med naturen : en litteraturstudie om naturen som lärande miljö inom arbetet för ekologisk hållbar utveckling i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Louise Sandberg; Emma Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Ekologisk hållbar utveckling; naturmöte; utbildning för hållbar utveckling; utomhusundervisning;

    Sammanfattning : Forskning visar positiva samband mellan naturmöten, djupare ekologiska kunskaper och miljöattityder. Elever tycker om utomhusundervisning, eftersom de får förstahandserfarenheter och relationen de bygger upp till naturen ändrar deras beteende gentemot den naturliga världen. LÄS MER

  4. 4. Motivation för matematik : En kunskapsöversikt om motivationensbetydelse för matematikundervisningen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Carolina Jakobsson; Jenny Slånemyr; [2020]
    Nyckelord :motivation; matematik; lärare; attityder; elever;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Motivation gynnar lärandet och gör att arbetet känns meningsfullt. Om skolan bidrar till ett positivt studieklimat med god interaktion mellan elever och lärare genererar det ett ökat intresse och engagemang. Detta påverkar elevernas prestation i ämnet positivt. LÄS MER

  5. 5. När skolan skapar problem för barnen: Om barn och ungdomar med högfungerande autism i grundskola och gymnasium

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapi

    Författare :Johanna Sundell; [2018]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd; Asperger; skolmiljö; lärandemiljö; arbetsterapi; anpassad skolgång; delaktighet; inlärning; akademisk utveckling; tillgänglig undervisning; social kompetens; psykisk ohälsa; sensorisk känslighet; funktionshinder;

    Sammanfattning : Autism är en funktionsnedsättning som bland annat medför svårigheter med olika kognitiva funktioner. Vanligt är bristande förmåga att tolka sociala koder, ta in och sortera information från omgivningen samt att göra abstrakta slutledningar. LÄS MER