Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 78 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Inferensläsförmåga och strategiorienterad undervisning för andraspråkselever : En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sanna-Maria Gerbrand; [2024]
    Nyckelord :Andraspråksundervisning; inferensläsning; scaffolding; transspråkande; strategiorienterande undervisning; sociokulturell teori.;

    Sammanfattning : Att ha en god läsförståelse är en grundläggande förutsättning för att klara sig i dagens kommunikationssamhälle. Idag ser man att svenska som andraspråkselever i allt större utsträckning inte klarar godkänd nivå i läsförståelse på de nationella proven i grundskolan och på gymnasiet. LÄS MER

  2. 2. ”Det är inte direkt som att jag tänker att nu tar jag fram mina lässtrategier” : En intervjustudie om gymnasieelevers upplevelser av lässtrategiundervisning och lässtrategianvändning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Emma Björk; [2022]
    Nyckelord :lässtrategier; lässtrategiundervisning; läsfärdighet; läsförståelse; svenskämnet;

    Sammanfattning : En lässtrategi kan översiktligt beskrivas som en strategi goda läsare använder för att förstå en text. Det finns omfattande forskning om lässtrategiers effekt på läsförståelsen. Hur elever upplever lässtrategiundervisning och lässtrategianvändning är inte undersökt i samma omfattning. LÄS MER

  3. 3. Slumpen skapar inte goda läsare : en kvantitativ studie om användandet av läsförståelsestrategier i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Gabriel Benjaminsson; Felix Samuelsson; [2022]
    Nyckelord :Läsförståelsestrategier; läsfrämjande; svenskämnet; svenskdidaktik;

    Sammanfattning : Vi vill i denna studie bidra med kunskap och forskning kring läsförståelsestrategier och dess användning och undersöka hur frekvent utvalda läsförståelsestrategier används och vilka som används. Uppsatsen är en kvantitativ enkätundersökning med syfte att undersöka i vilken utsträckning behöriga svensklärare och svenska som andraspråkslärare i årskurs 7–9 använder sig av vetenskapliga läsförståelsestrategier. LÄS MER

  4. 4. Lässtrategier för mellanstadieelever : En systematisk litteraturstudie om lässtrategier och deras effekt på olika sorters läsare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Klara Eriksson; Lisa Härder; [2022]
    Nyckelord :reading strategies; reading comprehension; 9-12 years; good readers; poor readers; lässtrategier; läsförståelse; 9-12 år; goda läsare; svaga läsare;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att undersöka vilka lässtrategier som tidigare forskning anser främjar mellanstadieelevers läsförståelse, samt om det finns lässtrategier som gynnar goda respektive svaga läsare. Studiens resultat bygger på 16 publikationer som har tagits fram genom databassökningar och manuella sökningar. LÄS MER

  5. 5. För barn eller till barn? : Behaviorismen i Folkskolans barntidning 1903

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Fanny Engström; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den under 2020-talet populära barntidningen Kamratposten är enligt redaktionen själva skriven för barnens skull, men tidningens historia går tillbaka till slutet av 1800 – talet. Tidningen hette då Folkskolans Barntidning och drevs av en folkskollärare vid namn Stina Quint eftersom hon ansåg att skolbarnen behövde ha bra texter att läsa. LÄS MER