Sökning: "gränsöverskridande lek"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden gränsöverskridande lek.

  1. 1. Förskolebarns fria lek : En studie om pedagogers arbete med yrken i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Maria Modén; Marie-Louise Andersson; [2022]
    Nyckelord :Gender stereotype occupational patterns; preschool children; preschool teachers; gender; career counseling; könsstereotypa yrkesmönster; förskolebarn; förskolepedagoger; genus; studie- och yrkesvägledning;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to investigate how teachers and teaching assistants work with gender roles and vocational pattern among the children in preschool. To find out, a qualitative survey was conducted in the form of 11 interviews with preschool teachers and assistant personnel, who worked with children aged 1-6 years. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares jämställdhetsarbete : En studie om att motverka stereotypa könsmönster i barns lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Alexandra Schempp; Eleanor Engström; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; jämställdhet; könsmönster; motverka; stereotyp; genus;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra förskollärares uppfattningar om hur man kan bidratill att motverka stereotypa könsmönster i barns lek. Genom att utveckla kunskapenkring hur vi kan motverka stereotypa könsmönster i verksamheten kan vi bidra tillett mer jämställt samhälle. LÄS MER

  3. 3. Vad sägs om genus? : En kvalitativ studie om hur förskollärare talar om genus i relation till förskolans pedagogiska miljö med fokus på barns lek. 

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Maria Åberg; [2020]
    Nyckelord :Förskola; pedagogisk miljö; genus; könsmönster;

    Sammanfattning : Forskning visar hur förskolor i Sverige inte når läroplanens mål i arbetet med jämställdhet samt att flickor och pojkar ofta bemöts utifrån kön och mer sällan som individer. Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur förskollärare talar om genus i relation till förskolans pedagogiska miljö med fokus på barns lek. LÄS MER

  4. 4. En studie om könsmönster i barns lek på fritidshemmet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Katrin Youssif; [2017]
    Nyckelord :Lek; uppfattningar; könsmönster; fritidshem;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera barns lek på fritidshem vid valda situationer och vad lek betyder för dem. För att få svar på mitt syfte utgår jag från tre frågeställningar; Vad leker barnen? Hur uppfattar barnen deras lekar? Framgår det könsmönster i barnens lekar? I så fall på vilket sätt framträder dessa?När undersökningsområdet, syftet och frågeställningarna var bestämt inleddes sökning efter tidigare forskning. LÄS MER

  5. 5. Könsmönster i förskolan. : Hur påverkas förutsättningar för barns jämställdhet av lekmaterial och den fysiska lekmiljön?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Monica Fredin; Beata Spitza; [2016]
    Nyckelord :jämställdhet; social hållbar utveckling; genus; förskola; lekmaterial;

    Sammanfattning : InledningSom en del av samhället har förskolan och pedagoger ett tydligt ansvar att medvetet arbeta för att främja jämställdhetsarbetet. Studien handlar om pedagogers arbete med det jämställdhetsuppdrag som framkommer i förskolans läroplan. LÄS MER