Sökning: "gränsöverskridande reklam"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden gränsöverskridande reklam.

  1. 1. Gränsöverskridande Grafisk Design En studie om grafisk design inom gerillamarknadsföring

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Louise Persson; [2020]
    Nyckelord :Gerillamarknadsföring; grafisk design; kreativ media; marknadsföring; pop-out effekt; reklam.;

    Sammanfattning : Under 1980-talet myntades uttrycket gerillamarknadsföring av marknadsföraren Jay Conrad Levinson. Denna term skapades för att beskriva en okonventionell marknadsföringsmetod som framförallt skulle ha som syfte att användas av mindre företag som genom kreativitet skulle kunna konkurrera med företag med stora ekonomiska muskler. LÄS MER

  2. 2. En redaktionell text med ett kommersiellt syfte : Från journalistik till Content Marketing

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Therese Lukic; Victor Stjerngren; [2016]
    Nyckelord :Content Marketing; journalistik; redaktionell text; redaktionell ton; marknadsföring; Native Advertising; reklam; kommunikation;

    Sammanfattning : På den svenska marknaden är Content Marketing ett relativt nytt begrepp. Fenomenet kan summeras som en smart strategi för att med redaktionellt innehåll skapa en kommunikationsstrategi för en specifik målgrupp. LÄS MER

  3. 3. Ingenmansland : Hybridbilders rörelser genom gränszonen mellan konst och reklam.

    Master-uppsats, Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Alexandra Svensson; [2013]
    Nyckelord :konst; reklam; kulturella fält; visuell kultur; hybridbilder; bildsemiotik; Sonesson; gränszoner; gränsöverskridande;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att ur ett konstvetenskapligt perspektiv undersöka hybridbilder som uppvisar drag av både konst och reklam, och de gränsöverskridande rörelser som bilderna gör mellan dessa fält. Tre bilder har analyserats för att lyfta fram villkor och förutsättningar för hur förflyttningar mellan konstfältet och reklamfältet kan ske. LÄS MER

  4. 4. Jämförande reklam - och dess utveckling i svensk rätt sedan EG-direktivets implementering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Ersmark Lisa; [2006]
    Nyckelord :Marknadsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Med jämförande reklam avses bl. a. att en produkt ställs mot en konkurrent eller dennes produkt i syfte att jämföra pris eller egenskap. Tillåtligheten av jämförande reklam förespråkas med anledning av den konkurrensstimulerande och konsumentupplysande effekt, som den sägs medföra. LÄS MER

  5. 5. Chockreklam, En kvalitativ studie av två fall

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Dan Rosenberg; Jessica Strömberg; Martin Segesten; [2005]
    Nyckelord :Chock; reklam; bildanalys; effekthierarki; semiotik; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Chockreklamen bryter igenom mediebruset och fångar effektivt åskådarens uppmärksamhet på grund av dess gränsöverskridande karaktär. På så vis ger det ett starkare intryck och budskapet stannar kvar längre i vårt minne. LÄS MER