Sökning: "grön flagg"

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden grön flagg.

  1. 1. Hållbar utveckling - en systematisk litteraturstudie om undervisning och lärande i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Caroline Lundberg; Nina Taserud; Yongfeng Gu; [2024-02-26]
    Nyckelord :hållbar utveckling; förskola; lärande; undervisning; utbildning; delaktighet; inflytande;

    Sammanfattning : Syftet var att synliggöra de faktorer i förskolans utbildning som stödjer och främjar för barns lärande i hållbar utveckling enligt viss tidigare forskning. Det undersöktes vilka undervisningsmetoder inom utbildningen för hållbar utveckling som var i majoritet, hur framträdande de tre hållbarhetsdimensionerna var i tidigare forskning och hur barns delaktighet inflytande barnen anses haft. LÄS MER

  2. 2. Mjukvaruutveckling för en hållbar utveckling - En empirisk studie kring IT-konsulters arbete med grön mjukvaruutveckling

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Emma Ivarsson; Måns Suntinger Johnson; Adam Tern; [2022]
    Nyckelord :Hållbar mjukvaruutveckling; Green Software Engineering; Energieffektivitet; Hållbarhet; IKT; IT-konsulter; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Världen har fått röd flagg i klimatfrågan och måste akut sänka sina koldioxidutsläpp för att nå målen som sattes i Parisavtalet. Trots detta står IKT-sektorn för 2-6 % av världens växthusgasutsläpp och andelen förväntas växa kommande år. IKT behöver ta sitt ansvar för att bygga gröna applikationer. LÄS MER

  3. 3. Hållbar utveckling – hur ser pedagogerna på det? : En kvalitativ undersökning om förskolepedagogernas arbete med hållbar utveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Andreea Lavinia Toma; [2021]
    Nyckelord :preschool; preschool teachers; environment; sustainable development; sustainability; holistic education; förskola; förskolepedagoger; miljö; hållbar utveckling; pedagogik; holistiskt lärande;

    Sammanfattning : The aim of this qualitative study is to take a closer look at how certified preschool teachers integrate sustainable development in their daily work with children, and to gain a perspective into the teachers’ level of awareness regarding sustainable development. Drawing from a sociocultural perspective with elements of holistic learning methods, the present study is focused on interviews conducted by e-mail with preschool teachers from two different preschools located in suburban Stockholm. LÄS MER

  4. 4. Jag kanske också borde dra mitt strå till stacken, det vill man ju och hoppas att eleverna tänker”- en kvalitativ studie om lärares och verksamheters beprövade erfarenheter gällande hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tania Rönningborn; Jenny Engström; [2020]
    Nyckelord :beprövad erfarenheter; Grön Flagg; hållbar utveckling; lärande; lärare; samhällsorienterande ämnen; skola; styrdokument; ämnesövergripande undervisning;

    Sammanfattning : I dagens skola har begreppet hållbar utveckling fått allt större utrymme. Området betraktas ur tre dimensioner, nämligen; social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet. I styrdokumenten framgår det att dessa tre dimensionerna ska prägla undervisningen. LÄS MER

  5. 5. Att förändra det stora genom att påverka det lilla : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar av deras arbete och förutsättningar inom kunskapsområdet hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Miranda Gustafsson; Evelina Söderström; [2020]
    Nyckelord :hållbar utveckling; läroplansteori; kvalitativa intervjuer; förskollärare; grön flagg;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling ingår i riktlinjerna i förskolans läroplan och är ett komplext område vilket gör att det kan uppfattas svårfångat att arbeta med i förskolans kontext. Kunskapsområdet ställer höga krav på förskollärare att genom sin kompetens lyckas omsätta ämnesinnehållet till undervisning som främjar ett lärande för hållbar utveckling. LÄS MER