Sökning: "grön mode"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden grön mode.

  1. 1. Mot en hållbar modeindustri med hjälp av Marknadsföring - En kvalitativ studie om hur fast fashion företag kan använda sig av hållbar marknadsföring för att främja hållbarhet inom industrin

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Tilde Persson; Matilda Nordström; [2023-09-22]
    Nyckelord :ohållbar marknadsföring; greenwashing; konsumentbeteenden;

    Sammanfattning : Följande kvalitativa studie undersöker hur fast fashion företag kan använda Gordons ramverk för hållbar marknadsföring i syfte att främja hållbar konsumtion och minska de negativa konsekvenserna för samhället och miljön. Överkonsumtionen inom modeindustrin beror delvis på att produkterna är billiga och produceras för snabb försäljning, vilket leder till ohållbara marknadsföringsstrategier. LÄS MER

  2. 2. Kommunikation för hållbart mode : En produktionsstudie om second hand-mode ur ett kommunikationsvetenskapligt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Lowa Ek; Lina Samuelsson; [2022]
    Nyckelord :Second hand; Fashion; Consumption; Communication; Strategic communication; Green Marketing; Second hand; Mode; Konsumtion; Kommunikation; Strategisk kommunikation; Grön kommunikation;

    Sammanfattning : This essay aims to, against the background of how today's second hand-fashion has come to change current concepts and new communication techniques, find out how businesses in the industry perceive their communication towards their recipients. The method used is qualitative and interviews have been conducted from the producer's perspective with a selection of relevant businesses within the industry. LÄS MER

  3. 3. Marknadsförings (o)förmåga att bidra till konsumtion av grönt mode : En studie om hur modeföretags gröna marknadsföring påverkar gapet mellan unga konsumenters attityder till grönt mode och deras faktiska köpintentioner.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Katarina Tronêt; Emma Jönsson; [2022]
    Nyckelord :social media marketing; attitude-behavior gap; green fashion; consumer behavior; greenwashing; grön marknadsföring; klädindustrin; det gröna gapet; konsumentbeteende; grönmattning;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to investigate how green marketing can bridge the gap between young consumers' attitudes towards green fashion and their actual purchase intentions. In order to identify and gain an understanding of the factors that influence the effect of green marketing, a multi-research method is used (a combination of qualitative and quantitative methods). LÄS MER

  4. 4. Graphene Quantum Dots as Fluorescent and Passivation Agents for Multimodal Bioimaging

    Master-uppsats, KTH/Tillämpad fysik

    Författare :Nüzhet Inci Kilic; [2021]
    Nyckelord :graphene quantum dots; hybrid nanoparticles; x-ray fluorescence contrast agents; multimodal bioimaging; grafen-kvantprickar; hybrida nanopartiklarna; multimodal bioavbildning; röntgenfluorescens kontrastmedel;

    Sammanfattning : Zero-dimensional graphene (carbon) quantum dots have been drawing attention in bio-related applications since their discovery, especially for their optical properties, chemical stability, and easily modifiable surface.  This thesis focuses on the green synthesis of nitrogen-doped graphene quantum dots (GQDs) for dual-mode bioimaging with X-ray fluorescence (XRF) and optical fluorescence. LÄS MER

  5. 5. Exploring pathways for Norwegian green hydrogen A techno-economic evaluation of value chains for Power-to-Hydrogen from the Norwegian North Sea

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Miljö- och energisystem

    Författare :Theo Nyberg; [2021]
    Nyckelord :Hydrogen; ammonia; methanol; Power-to-Hydrogen; Power-to-X; value chain assessment; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Renewable hydrogen can be transported using different hydrogen carriers and modes of transport. Each carrier and mode is associated with different drawbacks and benefits relating to – among other factors – storage density and losses. LÄS MER