Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 293 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Retrografisk skräck : Analys av nostalgisk representation & framkallandet av skräck inom indiespelgrafik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Fanny Lindholm; Samuel Harju; [2024]
    Nyckelord :nostalgisk grafik; retrografik; indiespel; skräckspel; spelgrafik;

    Sammanfattning : Målet med denna studie var att vidare undersöka den retrografiska trenden som har förekommit i indie-skräckspel under senare tid, där indie-spelutvecklare utnyttjar nostalgisk, lågteknologisk grafik i sina skräck-verk. Syftet var att urskilja vad som gör nostalgiska representationer användbart för grafisk utveckling av skräckspel, hur dessa representationer går att applicera för att möjligtvis framkalla skräck. LÄS MER

  2. 2. REALISMENS NOGGRANNHET : Hur trovärdig är hästarnas gestaltning i Red Dead Redemption II?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Paulina Wärn; [2023]
    Nyckelord :Grafik; realism; hästar; datorspel; Red Dead Redemption II;

    Sammanfattning : Denna undersökning i form av en textanalys besvarar frågeställningen: Hur trovärdig är hästarnas gestaltning i Red Dead Redemption II? Undersökningen analyserar hästarnas gestaltning utifrån fyra delar; roll och beteende, anatomi, färg och rörelse baserat på datorspelsinriktade studier samt facklitteratur och studier om hästar. Analysens fyra delar konkluderar till hög trovärdighet i gestaltning av spelets hästar samt öppnar en diskussion för ytterligare frågeställningar om vilka faktorer bidrar till att spelinnehåll uppfattas som trovärdigt. LÄS MER

  3. 3. Under Pressure

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Elin Andersen; [2023]
    Nyckelord :Design; Konstnärligt kandidatprogram i design; Printmaking; Printing; Grafik; Printing press; HDK-Valand; Machine; Craft;

    Sammanfattning : This project aimed to explore the relationship between tools and design; more specifically a printing press and design. The idea emerged from a longing of being able to work with printmaking, the lack of a workshop with the right tools and a feeling of hopelessness in not knowing where to find the resources. LÄS MER

  4. 4. VISUELL PROGRAMMERING OCH SHADERPRESTANDA : En jämförelse mellan shaders gjorda i Unreal Material och HLSL

    M1-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :William Olsson; [2023]
    Nyckelord :Shaders; Unreal Material; Material Blueprint; Prestanda; HLSL; High-Level Shading Language;

    Sammanfattning : Inom spelutveckling vill utvecklare gärna använda sig av visuella effekter för sina spel och genom shaderprogram kan en mångfald av visuella effekter skapas. Det som hindrar spelutvecklare från att använda sig utav alla visuella effekter de vill ha med i spelet är prestandan. LÄS MER

  5. 5. ”Try to make it sound like you wrote it that way on purpose.” : En fallstudie om användandet av visuell rytm i Wes Andersons The French Dispatch (2021)

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Amanda Embrand; [2023]
    Nyckelord :Visuell rytm; narrativ; Wes Anderson; mise-en-abyme; film; stilgrepp; informationsfilm; animation; rörlig grafik; film;

    Sammanfattning : Denna uppsats har som syfte att undersöka hur visuell rytm används i Wes Andersons film The French Dispatch och hur det påverkar filmens narrativ. En fallstudie görs på en scen från filmen. Den rytmiska strukturen identifieras och teorier om visuell rytm, narrativ och begreppet mise-en-abyme appliceras på materialet och filmen som helhet. LÄS MER