Sökning: "grafikhårdvara"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet grafikhårdvara.

  1. 1. GPU Volume Voxelization : Exploration of the performance characteristics of different GPU-based implementations

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Grigory Glukhov; Aleksandra Soltan; [2019]
    Nyckelord :voxelization; GPU; GPGPU; SIMT; thread divergence; Vulkan API; voxelization; GPU; GPGPU; SIMT; tråd divergering; Vulkan API;

    Sammanfattning : In recent years, voxel-based modelling has seen a reintroduction to computer game development through massive graphics hardware improvements. Never- theless, polygons continue to be the default building block of 3D objects, intro- ducing a need for the transformation of polygon meshes into voxel-based models; this process is known as voxelization. LÄS MER

  2. 2. Improving the performance of GPU-accelerated spatial joins

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för informations- och kommunikationsteknik (ICT)

    Författare :Dusan Viktor Hrstic; [2017]
    Nyckelord :GPU-acceleration; spatial joins; threads optimizations; warp scheduling; GPU-acceleration; rumsliga föreningar; optimering av trådar; warp schedulering;

    Sammanfattning : Data collisions have been widely studied by various fields of science and industry. Combing CPU and GPU for processing spatial joins has been broadly accepted due to the increased speed of computations. LÄS MER

  3. 3. Rendering av realistiska fågelfjädrar i realtid

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för systemteknik

    Författare :Henrik Edin; [2007]
    Nyckelord :Fågelfjädrar; Datorgrafik; Direct3D; Rendering; Bidirectional Texture Functions; Lindenmayersystem;

    Sammanfattning : I den här rapporten så visas hur realtidsrendering av fågelfjäder kan implementaras. Ett lindenmayersystem (L-system) används för att skapa geometri med hjälp av ett fåtal bézierkurvor. Naturliga variationer hos fjädrar modelleras genom att introducera externa krafter som ackumuleras slumpmässigt när L-systemet genererar geometrin. LÄS MER

  4. 4. Realtids-strålföljning med geometriska primitiver på programmerbara grafikprocessorer

    Kandidat-uppsats, Institutionen för datavetenskap

    Författare :Peter Mattson; [2003]
    Nyckelord :Datorgrafik; grafikhårdvara; strålföljning; realtid;

    Sammanfattning : För att skapa trovärdig tredimensionell datorgrafik krävs det att det går att skapa illusionen av tre dimensioner på en tvådimensionell skärm. Enkelt beskrivet finns det två stora metoder för detta, rasterisering och strålföljning. Dessa är fundamentalt olika. LÄS MER