Sökning: "grafisk design forskning"

Visar resultat 21 - 25 av 54 uppsatser innehållade orden grafisk design forskning.

  1. 21. Etiska budskap på veganska måltidsproteinförpackningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Grafisk teknologi

    Författare :Isabella Göransson; Charlotta Nilsson; [2018]
    Nyckelord :ethical consumption; vegan; packaging design; trademark; graphic communication; groceries; dietary; etiska budskap; förpackningsdesign; grafisk kommunikation; konsument; kost; livsmedel; varumärken; vegan;

    Sammanfattning : De etiska konsumenterna växer i antal (Young, Hwang, McDonald & Oates, 2010). och att äta veganskt blir allt mer populärt (The Nielsen Company, 2017). LÄS MER

  2. 22. Visuell identitet åt Café Forsnäs – ett arbetsintegrerande socialt företag

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Grafisk teknologi

    Författare :Emma Newstam; Annika Widlert; [2018]
    Nyckelord :Graphic Design; Visual identity; Work integrated social enterprise; Arbetsintegrerande socialt företag; Grafisk Design; Visuell identitet;

    Sammanfattning : Föreliggande rapport har genomförts i samarbete med uppdragsgivaren Café Forsnäs. Syftet med undersökningen var att ta reda på hur den visuella identiteten för Café Forsnäs arbetsintegrerande sociala företag (ASF) bör se ut för att förmedla deras värdeord och vision, medmänsklighet. LÄS MER

  3. 23. Var är mensen? En kvalitativ analys om hur designval formger menstruation

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Cornelia Bech; [2018]
    Nyckelord :Diskurs; Förpackningsdesign; Genus; Menskopp; Menstruation;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur menstruation visuellt framställs genom fyra förpackningar till menskoppar. Undersökningen sker genom en visuell analys där de meningsbärande visuella attributen i förpackningarna identifieras. LÄS MER

  4. 24. Att kommunicera genom logotyp : ”The boobie necklace effect”

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Alexandra Bylund; Louise Graham; [2018]
    Nyckelord :Service business; Service company; Service companies; Graphic profile; Graphic Charter; Logo; Colour; Typography; Symbols; Semiotics; Tjänsteföretag; Grafisk profil; Logotyp; Perception; Färg; Typografi; Symboler; Semiotik;

    Sammanfattning : Syfte: Att utformning av logotyp har stor vikt för företagets identitet är allmän känt, men detär minst lika viktigt för ett företag att ha en logotyp som kan förmedla deras budskap ut tillkonsument. Syftet med detta arbete blev därmed att analysera hur de atmosfäriska stimulivariabler,färg, typografi och symbol, påverkar konsumentens uppfattning av logotypensavsedda kundbudskap inom tjänsteföretag. LÄS MER

  5. 25. Vem syns i paradiset? En analys av vilka stereotyper och normer som syns i resebranschens bildspråk

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Emma Björklund; [2018]
    Nyckelord :resebranschen; grafisk design; representation; normer; stereotyper; genus; vem syns; reklam;

    Sammanfattning : Studien undersöker vilka sociala grupper som representeras på hemsidorna från de fyra ekonomiskt mest framgångsrika researrangörerna i Sverige. Studien tar även upp vilka stereotyper och normer som förekommer. Målet med uppsatsen var att jämföra resultatet med liknande studier för andra branscher. LÄS MER