Sökning: "grafisk media"

Visar resultat 1 - 5 av 66 uppsatser innehållade orden grafisk media.

  1. 1. Bilderböcker för färgblinda barn : En studie i tillgänglig design

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Fanny Lundqvist; [2023]
    Nyckelord :Design for all; graphic design; illustration; accessibility; color blindness; picturebook; children; Design för alla; grafisk design; illustration; tillgänglighet; färgblindhet; bilderbok; barn;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate accessibility in visual paratexts of picturebooks in relation to color blindness, to identify qualities that fulfill criterias for accessibility and functionality. The number of children with color blindness is greater than shown in statistics. LÄS MER

  2. 2. Med en enkel tulipan.. : En kvalitativ studie om hur blommor värderas och konsumeras, samt hur det kan tillämpas i visuell kommunikation.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sandra Andersson; Julia Nordmark; [2023]
    Nyckelord :consumption; qualitative interview; visual communication; branding; habitus; flowers; konsumtion; kvalitativ intervju; visuell kommunikation; varumärke; habitus; blommor;

    Sammanfattning : Studien ska undersöka unga kvinnors värderingar, samt varför denna grupp konsumerar blommor, för  att bidra med fördjupad kunskap om hur konsumtionsmönster påverkas av sociologiska aspekter, för att belysa den inverkan det kan ha på visuell kommunikation. Genom en kvalitativ intervjustudie ämnar författarna få insikt i unga kvinnors synsätt kring blomsterkonsumtion, och den empiriska datan ska användas i syfte att exemplifiera hur blomsterbutiker kan tilltala unga kvinnor genom visuell kommunikation. LÄS MER

  3. 3. Kommunikation och kris : En semiotisk analys om krisberedskap i brädspel

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Sofie Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Brädspel; Grafisk design; krisinformation; kriskommunikation; Visuell kommunikation;

    Sammanfattning : This study aims to research how crisis situations are visualized. The study will research theboardgame Klarar du krisen? made by Svenska Lottakåren. Based on theories in visualcommunication and crisis communication the study does a visual analysis of a board game.The board game is then compared to a brochure that treats the same topic. LÄS MER

  4. 4. Interaktiv förpackningsdesign: Grafisk formgivning av K-pop album och dess inflytande på konsumentbeteende : Hur kan formgivningen av K-pop album och relaterad merch påverka konsumentbeteende?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Sana Adilnor; [2022]
    Nyckelord :kpop; identity-making; fandom; consumer behavior; parasocialism; kpop album; kpop merch; artist memorabilia; fan culture; collecting merch; participatory culture; idol consumption; korean popular culture; hallyu; k-pop; k-pop album; graphic design; south korea; photocard; unboxing; packaging design; k-pop merchandise; kpop; identitetsskapande; fandom; konsumentbeteende; parasocialism; kpop album; kpop merch; kändismemorabilia; fankultur; merchsamlande; deltagarstyrd kultur; participatorisk kultur; idolkonsumtion; koreansk populärkultur; sydkorea; k-pop; k-pop album; fotokort; unboxing; hallyu; förpackningsdesign;

    Sammanfattning : With the rise of Hallyu, or the global export of Korean culture also commonly known as ‘The Korean Wave’, South Korea has become a big trendsetter in recent years: whether it be within fashion and K-Beauty skincare or Korean movies and drama series, to Korean popular music, also known under the umbrella term K-pop. What these categories have in common are their strong ties to visual aesthetics and K-pop is known for its very colourful and maximalist design, which is also a key characteristic to why K-pop as a phenomenon has been particularly attractive and has managed to captivate fans all over the world. LÄS MER

  5. 5. Vem bryr sig om fansubs? : En explorativ studie över forskningsläget kring fanundertextning

    Master-uppsats, Lunds universitet/Översättarutbildningen

    Författare :William Perung; [2022]
    Nyckelord :fansubs; fanundertextning; översättning; undertextning; anime; bibliometri; litteraturstudie; explorativ; översättningsstrategi; publiceringsverksamhet; kollaborativ översättning; fandom; fansubbing; fan subtitling; translation; subtitling; bibliometric; literature review; exploratory; translation strategies; publishing activity; collaborative translation; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker fanundertextning (fansubs) och består av två delundersökningar: en litteraturstudie som undersöker den befintliga akademiska kunskapen om fanundertextning och en bibliometrisk studie som undersöker fanundertextningsforskningens publicerings-verksamhet. Litteraturstudiens granskning utgår från artiklar som ger en omfattande överblick över fanundertextningens historia, arbetsprocesser och kännetecken. LÄS MER