Sökning: "grammar didactics"

Visar resultat 11 - 13 av 13 uppsatser innehållade orden grammar didactics.

  1. 11. Teaching Grammar in EFL Classrooms in Swedish Upper-Secondary School : An Empirical Study on the Use of Two Models

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emil Hasselqvist; [2013]
    Nyckelord :language didactics; grammar; genitive; gender; presentation-practice-production; grammar consciousness-raising; språkdidaktik; grammatik; genitiv; genus;

    Sammanfattning : How to teach English as a second or foreign language has been heatedly debated as long as the subject has been taught. One of the many issues regarding the teaching of English as a second or foreign language is the issue of whether or not to teach grammar, and if we teach it, how should we go about it?   This study examines two different approaches to teaching English grammar at the Swedish upper-secondary school level. LÄS MER

  2. 12. "Grammatik är ett känsligt ämne. Man kan inte bara komma in och ändra" : Grammatikforskningens förankring i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, HLK, Ämnesforskning

    Författare :Anna Ericsson; Maja Shaffeir; [2009]
    Nyckelord :grammar education; functional grammar; traditional grammar; grammar research; grammatikundervisning; funktionell grammatik; tradtionell grammatik; grammatikforskning;

    Sammanfattning : Den teoretiska utgångspunkten i denna studie är den skolnära forskning som bedrivs inom grammatikämnet. Denna har mening först när den tillämpas och syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka om och i så fall hur svensklärare i grundskolans senare år tar del av forskning som rör grammatikundervisning samt om och i så fall hur forskningen påverkar deras undervisning. LÄS MER

  3. 13. Vad och varför: elevers intresse för historieämnet och dess innehåll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Martin Hagman; [2006]
    Nyckelord :historia; historieintresse; historiedidaktik; historieämnet; gymnasieelever; planering;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka gymnasieelevers intresse för historia som skolämne med utgångspunkt i didaktikens grundfrågor (vad och varför). Detta för att jag vill bilda mig en uppfattning om elevernas inställning och syn på historieämnet och ämnesinnehållet som en inledande del av ämnesplaneringen och historiekursens upplägg. LÄS MER