Sökning: "grammatical competence"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden grammatical competence.

  1. 1. Un estudio sobre la enseñanza de la gramática ¿Gramática explícita o gramática implícita?

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :David Antonio Santiago Hernandez; [2023]
    Nyckelord :Explicit grammar; implicit grammar; communicative approach; translation grammar method; communicative competence; grammatical correctness;

    Sammanfattning : The role that grammar should occupy in the teaching of the Spanish language, and of languages in general, has varied throughout history. From taking a central role in the grammar-translation method to positioning grammar on the periphery and implicitly teaching it in the communicative approach. LÄS MER

  2. 2. Can the method of Micro-teaching applied to Swedish L2 learners of English in a compulsory school setting enhance students’ grammatical competence and encourage their motivation?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Madeleine Svensson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Hur kan digitala verktyg främja lärandet för elever med dyslexi sett ur ett elevperspektiv? : En kvalitativ intervjustudie om dyslektiska elevers upplevelser av digitala verktyg i sin skolundervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Jessica Darkgie; [2021]
    Nyckelord :dyslexia; reading and writing difficulties; digital tools; digital aids; students; learning; education; dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; digitala verktyg; digitala hjälpmedel; elever; lärande; undervisning;

    Sammanfattning : Skolverket har som mål att stärka elevers digitala kompetens inom skolväsendet för att främja kunskapsutvecklingen och anser att mer forskning behövs för att se hur elever kan uppnå en hög digital kompetens. För att digitala verktyg ska kunna stötta elevers lärande behöver dessa verktyg utvärderas ur ett elevperspektiv, speciellt för elever med dyslexi som har ett stort behov av digitala verktyg för att uppnå kunskapskraven. LÄS MER

  4. 4. Grammar in English as a Foreign Language Workbooks : A Mixed Methods Analysis of Grammar Tasks in Year 8 Workbooks published in Sweden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Stephanie Smeds; [2020]
    Nyckelord :EFL teaching; grammatical competence; communicative language teaching; EFL workbooks;

    Sammanfattning : This study investigates how grammar is presented in some commonly used EFL workbooks aimed at teachers teaching year 8 students in Swedish comprehensive school. Six workbooks are examined: the Awesome 8 Activity Book, the Good Stuff Gold C Workbook Year 8, the Wings 8 Workbook, the Happy Year 8 Workbook, and the Sparks 8 Workbook. LÄS MER

  5. 5. "Allt förändras och förändringarna kommer att fortsätta". : Om synen på digitalisering och det digitala imperativet

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Hallpers; [2019]
    Nyckelord :Digitalisering; teknik; teknikdeterminism; socio-tekniska perspektiv; bibliotek; Den femte statsmakten;

    Sammanfattning : The aim of this master thesis is to examine the use of the word digitalization ("digitalisering") in a Swedish library context, and to relate the use and the assumptions underlying it to different views of technology. The empiric material chosen was the report Den femte statsmakten, published by the National Library of Sweden in 2017 as part of the production of a national library strategy. LÄS MER