Sökning: "grammatical impairment"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden grammatical impairment.

  1. 1. Evidensbaserad logopedisk intervention av grammatiska svårigheter och nedsatt diskursförmåga vid afasi : En systematisk kunskapsöversikt av behandlingsmetoder

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi

    Författare :Rakel Söderberg; Sofie Asp; Lisette Arvidzon; [2020]
    Nyckelord :aphasia; stroke; discourse; aphasia intervention; SLP; grammatical impairment; afasi; stroke; diskurs; grammatiska svårigheter; behandlingsmetod; riktlinjer;

    Sammanfattning : Aphasia is defined as an acquired language impairment and is often caused by stroke. The impairment can affect the person in many ways depending on the severity, and lasting effects often have a negative impact on the persons participation and communication. LÄS MER

  2. 2. Introduktion av karaktärer vid berättande hos flerspråkiga svensk-arabisktalande barn med respektive utan språkstörning

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi

    Författare :Pascale Wehbe; [2020]
    Nyckelord :Flerspråkighet; narrativ förmåga; karaktärsintroduktion; språkstörning; MAIN; CLT;

    Sammanfattning : Inom det kliniska arbetet för logopeder finns det behov av fler riktlinjer och bedömningsmaterial för att kunna bedöma flerspråkiga barn. Därför finns det även behov av mer forskning gällande flerspråkiga barns språkutveckling och mer information om flerspråkigabarn med språkstörning. LÄS MER

  3. 3. Validering av föräldraskattningsformuläret SCDI-III för svenska barn i tre års ålder

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Linköpings universitet/Medicinska fakulteten

    Författare :Sanna Odeskog; Noomi Stenberg; [2015]
    Nyckelord :SCDI-III; validation; parent evaluation; three-year-olds; BNT; PPVT; SIT; Gramba; SCDI-III; validering; föräldraskattning; treåringar; BNT; PPVT; SIT; Gramba;

    Sammanfattning : Föräldraskattningsformuläret The Swedish Communicative Development Inventory (SCDI-III) är en modifierad form av MacArthur-Bates Communicative Development Inventorys tredje form (CDI-III), och har tagits fram som ett forskningsinstrument för undersökning av språkförmågan hos barn i åldersgruppen 2;6-4;0 år. Det är av stor betydelse att barn i riskzonen för att utveckla en språkstörning upptäcks i tid för att språket ska kunna stimuleras under gynnsamma utvecklingsfaser. LÄS MER