Sökning: "grammatik jämförelse"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden grammatik jämförelse.

  1. 1. Nyanlända högstadieelevers uppfattningar om undervisningen i engelska i Sverige och i hemlandet och deras utvecklingsstrategier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elena Georgievski; [2024]
    Nyckelord :Cummins; nyanlända elever; språkutvecklingsstrategier; undervisning i engelska;

    Sammanfattning : Detta examensarbete utforskar uppfattningarna hos nyanlända högstadieelever inom undervisningen i engelska i Sverige och i sina hemländer. Samtidigt undersöks strategierna som eleverna beskriver att de använder för att förbättra och utveckla sina språkkunskaper i engelska. LÄS MER

  2. 2. Som alla andra, men annorlunda : En kritisk jämförelse av den språkliga konstruktionen av personer med funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Andreas Fagerberg; [2023]
    Nyckelord :LSS; funktionsnedsättning; kritisk diskursanalys; textanalys; systemisk-funktionell grammatik; språkhandlingar; agentivitet;

    Sammanfattning : Studien är en diskursanalys med kritisk ansats som ämnar synliggöra hur samhällsgruppen personer med funktionsnedsättning konstrueras språkligt samt hur rättigheter genom lagen om stöd och service förhandlas i två texter. Genom att jämföra privata och kommunala aktörer kan språkliga skillnader mellan texter härledas till en vinstdrivande bakomliggande orsak. LÄS MER

  3. 3. SVÄVA ÖVER TRÖSKELN : En studie om högstadielärares syn på vad som motiverar elever att uppnå målen i moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Yousra Al-Haymi; Carolina Flodin; [2023]
    Nyckelord :avhopp; högstadieelever; moderna språk; motivation; måluppfyllelse;

    Sammanfattning : Moderna språk är i dagens skola ett nedprioriterat ämne präglat av förhållandevis låg måluppfyllelse vilket även framgår av Skolinspektionens granskningsrapport från 2022 (Skolinspektionen, 2022). Syftet med denna studie var att utifrån ett lärarperspektiv synliggöra vilka faktorer som motiverar högstadieelever att läsa moderna språk. LÄS MER

  4. 4. Vilken grammatikkunskap? : En jämförelse av synen på grammatik i styrdokument och i läroböcker utifrån Blooms reviderade taxonomi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Malin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :grammar; the syllabus for Swedish subject; course books; Bloom s revised taxonomy; grammatik; ämnesplanen för svenska; läroböcker; Blooms reviderade taxonomi;

    Sammanfattning : Grammatikundervisningens innehåll och metoder har kritiserats. Forskning har belyst att det finns ett glapp mellan teori och praktik när det kommer till synen på grammatik och grammatikundervisning. LÄS MER

  5. 5. Retorisk genreanalys som verktygför utvärdering av AI : En jämförelse mellan olika sätt att leda GPT-4 motatt skapa ändamålsenlig kriskommunikation

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :David Kempe; [2023]
    Nyckelord :Retoriska genrestudier RGS ; Systemisk-funktionell grammatik SFG ; Kriskommunikation; GPT-4; Språkmodellbaserad Artificiell intelligens;

    Sammanfattning : In this thesis, I delve into how Rhetorical Genre Study and Systemic-Functional Grammar can be used to assess the extent to which GPT-4 adheres to generic features and can be deemed adapted for its function. The objective is to establish a systematic model for objectively evaluating the degree to which AI-generated text is suitable for its intended purpose. LÄS MER