Sökning: "grammatik sfi"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden grammatik sfi.

  1. 1. Uppfattningar om Sfi, Sfi-elever och det svenska språkets roll för integration. En kritisk diskursanalys av en partipolitisk debattartikel

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Elisabet Brunnegård; [2021-03-08]
    Nyckelord :Kritisk diskursanalys; systemisk-funktionell grammatik; transitiv analys; Moderaterna; integration; Sfi; svenska språket;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka bilden av Sfi, Sfi-elever och det svenska språkets roll för integration i en debattartikel från Svenska Dagbladet sommaren 2019 författad av Moderaterna. Med hjälp av språkanalytiska verktyg från kritisk diskursanalys och systemisk-funktionell grammatik, i form av transitiv analys och analys av sociala deltagare, har följande resultat framkommit. LÄS MER

  2. 2. Svenska som sjunger och sprakar : Poesi i undervisningen av vuxna andraspråksinlärare

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Tina Lövrander; [2021]
    Nyckelord :poesi; lyrik; svenska för invandrare; sfi; svenska som andraspråk; sva; vuxenutbildning; andraspråksinlärare; språkutveckling;

    Sammanfattning : Detta är en ämnesdidaktisk studie som undersöker hur lärare använder poesi i undervisningen på sfi och i svenska som andraspråk inom vuxenutbildning samt vad de ser för vinster och svårigheter med det. Studien tillför ny kunskap på ett relativt outforskat område. Metoden som används bygger på grundad teori och metodtriangulering. LÄS MER

  3. 3. Tänka med ny huvud : En kvalitativ studie om erfarenheter av möjligheter och hinder i lärandet på en SFI-utbildning, beskrivna av vuxna nyanlända från Syrien

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mirna Shalabi; [2021]
    Nyckelord :SFI-utbildning; lärande; utmaningar; möjligheter; samspel; integration; sociokulturell-teori;

    Sammanfattning : Syftet med min studie var att undersöka erfarenheter som vuxna nyanlända från Syrien har av sin SFI-utbildning, samt vad de upplevde var utbildningens huvudsakliga möjligheter och hinder för deras lärande och integration. En kvalitativ ansats valdes därför och semistrukturerade intervjuer användes som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  4. 4. ”Ett sätt att komma framåt” - En studie av SFI-lärares syn på verbtempus, grammatikundervisning och metaspråkliga termer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anders Olsson; [2020]
    Nyckelord :sfi; andraspråk; grammatik; grammatikundervisning; tempus; metaspråk;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöks synen på grammatikundervisning rörande verb och tempus hos lärare inom utbildningsformen Svenska för invandrare. I styrdokumenten för utbildningsformen finns krav på att eleven ska lära sig ett funktionellt andraspråk. LÄS MER

  5. 5. Grammatikens betydelse i SFI-undervisningen utifrån ett lärarperspektiv : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Maria Ericsson; [2020]
    Nyckelord :Svenska för invandrare; SFI; grammatik; samsyn;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att lyfta fram och uppmärksamma en viktig del av SFI-undervisningen – samsynen kring grammatikens betydelse i undervisningen. Krashens olika teorier gällande grammatikens inlärning har delvis utgjort grunden för undersökningen. LÄS MER