Sökning: "grammatik"

Visar resultat 16 - 20 av 662 uppsatser innehållade ordet grammatik.

  1. 16. Grammar in the English Language Classroom : Teachers’ perspectives on grammar knowledge and instruction

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Stavroula Papalexi; [2023]
    Nyckelord :Grammar teaching; explicit and implicit instruction; deductive and inductive instruction; teachers’ beliefs; metalinguistic awareness; writing skills in EFL; Grammatikundervisning; explicit och implicit undervisning; deduktiv och induktiv undervisning; lärares uppfattningar; metaspråklig medvetenhet; skriftlig färdighet i EFL;

    Sammanfattning : The purpose of this work is to examine the teaching methods secondary and upper secondary teachers apply to teach grammar in the EFL classroom, as well as their perceptions about the benefits of having grammar knowledge and its benefits to students’ writing. Previous research reveals that grammar teaching is an integral part of language teaching; explicit and implicit methods along with deductive and inductive instruction are the main practices teachers use to transfer knowledge to their students. LÄS MER

  2. 17. Från lättläst till lättläst : En komparativ textanalys av Hjalmar Söderbergs Pälsen och dess (ännu mer) lättlästa version.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Clara Wadsten; [2023]
    Nyckelord :Systemisk-funktionell grammatik; texttriangeln; läsbarhet; lättläst litteratur; lix; ovix
;

    Sammanfattning : Denna studie har syftat till att undersöka hur novellen Pälsen (Söderberg, 1898) och dess bearbetade, lättlästa, version (Söderberg, 2022) språkligt skiljer sig åt. Detta eftersom originalnovellen redan, utifrån flera aspekter, går att beskriva som lättläst. LÄS MER

  3. 18. Grammatik i traditionens eller framtidens tjänst?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Måns Haraldsson; [2023]
    Nyckelord :Grammatik; traditionell; systemisk-funktionell; läromedel; kvalitativ; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på hur grammatikmomentet tar sig uttryck i läroböcker för gymnasiet i kurserna svenska 1, 2 och 3. Syftet skulle uppnås genom att undersöka läromedlen med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys, där fokus för analysen låg på att identifiera två olika grammatiska teorier: traditionell grammatik och systemisk-funktionell grammatik. LÄS MER

  4. 19. Nyckelord, transitivitet och modalitet i vallöften : En kritisk diskursanalys av Sveriges tre största partiers valmanifest inför riksdagsvalet 2022

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Adam Wojtczak; [2023]
    Nyckelord :kritisk diskursanalys; systemisk-funktionell grammatik; transitivitet; modalitet; nyckelordsanalys; valmanifest;

    Sammanfattning : Sverige är ett demokratiskt samhälle där medborgarna i allmänna val röstar fram de politiska partier som de vill bli företrädda av i riksdagen. Som medborgare och landets invånare är det av stor vikt att vara medveten om vilka strategier som används i politikernas språkbruk i kampen om makt under valkampanjen. LÄS MER

  5. 20. Funktionell grammatikundervisning i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Ida Esbjörnsson; [2023]
    Nyckelord :funktionell grammatik; grammatikundervisning; gymnasieskolan; kontextualiserad grammatik; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av debatten om brister i den traditionella grammatikundervisningen i skolan syftar föreliggande kunskapsöversikt till att beskriva hur arbete med funktionell grammatikundervisning kan ta sig uttryck i svenskämnet (eller motsvarande ämnen i engelskspråkiga kontexter) för elever i gymnasieålder. Vidare syftar översikten till att redogöra för de effekter som olika undervisningsformer av funktionell grammatik kan ha på elevernas kunskapsutveckling. LÄS MER