Avancerad sökning

Hittade 2 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Hur undervisas engelsk grammatik i Sverige? : En intervjustudie om undervisningsstrategier i engelsk grammatikundervisning i den svenska grundskolans årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Louise de Flon; [2021]
    Nyckelord :grammar teaching; English as a foreign language; teaching strategies; learning theories; the Swedish language; grammatikundervisning; engelska som främmande språk; undervisningsstrategier; lärandeteorier; svenska språket;

    Sammanfattning : Grammatikundervisningen i engelskämnet i den svenska grundskolans årskurs 4–6 har uppmärksammats som ett område där det finns ett behov av vidare forskning. Denna studie ska därför försöka öka kunskapen kring vilka undervisningsstrategier och lärandeteorier som några engelsklärare tar ställning till i sin undervisning. LÄS MER

  2. 2. Konsten att examinera grammatik. En innehållsanalys av elva grammatikprov i svenska på gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Therese Lindblom; [2015-02-25]
    Nyckelord :grammatikprov; innehållsanalys; lärares handlingsutrymme;

    Sammanfattning : Kurs- och läroplaner ger lärare ett relativt stort handlingsutrymme med avseende på vad lärarna skall undervisa om och framförallt hur undervisningen skall ske. Styrdokumenten ritar upp de kunskapsmässiga ramar som läraren måste förhålla sig till men läraren är själv fri att forma innehållet. Det gäller även grammatikundervisningen. LÄS MER