Sökning: "grammatikundervisning"
Visar resultat 21 - 25 av 163 uppsatser innehållade ordet grammatikundervisning.
21. "Vadå ordföljd i svenska? Man hör ju hur det ska låta!" : En studie om svenska som andraspråkslärares explicita grammatikkunskaper.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Studien utgår från ett antagande om att lärare inom svenska som andraspråk bör ha högre explicita kunskaper än förstaspråkstalare av svenska som inte läst grammatik på högre nivå för att kunna stötta andraspråkseleverna i sin språkutveckling. Detta ställs även i relation till tidigare studier som undersökt lärares attityder till explicit grammatikundervisning. LÄS MER
22. Grammatikundervisningens legitimering : En litteraturstudie om anledningar till grammatikundervisning i svenskämnet i gymnasieskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärandeSammanfattning : Grammatikundervisning har varit ett omdebatterat och ofta känsligt ämne under de senaste decennierna, både i Sverige och utomlands. Anledningen till denna litteraturstudie är att hitta och sammanställa argument för grammatikundervisning i gymnasieskolan då den länge har ifrågasatts. LÄS MER
23. Grammatikundervisning i spanska på grundskolan : Lärarnas utsagor om hur och varför
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med detta arbete är att redogöra för vilka attityder som förekommer i spansklärares utsagor beträffande grammatikens roll och utrymme i deras undervisning, metoder för att behandla grammatik samt anledningarna till det tillvägagångssätt som de medger ha. En kvalitativ metod, nämligen ett online frågeformulär som har svarats av fyra verksamma lärare i grundskolan, har använts för att samla in data om deras uttalande och åsikter kring de nämnda frågorna. LÄS MER
24. Den goda grammatiken : En intervjustudie om svensklärares ämnesdidaktiska val i gymnasieskolans grammatikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Grammatikundervisningen har enligt de flesta en given plats inom svenskundervisningen. Dess exakta roll inom ämnet i sig och som komplement till ämnets övriga delar råder det dock inte samma konsensus kring. Syftet med denna uppsats är att vidga förståelsen för hur svensklärare resonerar kring sin egen grammatikundervisning. LÄS MER
25. Grammatikundervisning i den tidiga engelskundervisningen : En enkät- och intervjustudie om lågstadielärares uppfattningar och didaktiska val
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Idag existerar spridda och motstridiga uppfattningar om grammatik ska inkluderas eller exkluderas ur den tidiga engelskundervisningen, däremot är det brist på forskning som undersöker detta i relation till elever i lågstadieåldern. Ur detta forskningsgap uppkom idén till studien. LÄS MER