Sökning: "grammatisk förmåga"
Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden grammatisk förmåga.
1. Assisterande teknik ur ett specialpedagogiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Cronström Anna och Malm Elin (2023). Assisterande teknik ur ett specialpedagogiskt perspektiv. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER
2. Sommarlovets påverkan på flerspråkiga barns svenska muntliga narrativer; en analys på mikro- och makronivå
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att bidra med information om sommarlovets påverkan på den svenska muntliga narrativa förmågan hos flerspråkiga skolbarn. Metod: Inspelningar av 74 flerspråkiga skolbarns muntliga narrativer till MAIN:s sekvensbilder utförda precis före sommarlovet och precis efter sommarlovet transkriberades och bedömdes på mikro- och makronivå. LÄS MER
3. Förmågan att använda betoningsmönster och relationen till expressiv grammatik och fonologi hos barn med typisk språkutveckling
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaperSammanfattning : Syfte: Studien syftade till att undersöka om det fanns en relation mellan barns prosodiska och expressiva grammatiska förmågor samt hur förmågan att använda betoning hos barn med typisk språkutveckling kan beskrivas. Metod: Tolv barn i åldrarna 3;7–6;11 med typisk språkutveckling rekryterades till studien. LÄS MER
4. Flerspråkiga elever med språklig sårbarhet och grammatiska svårigheter- hur kan vi bedöma och hjälpa på rätt sätt?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Laurisch, Teresa (2018). Flerspråkiga elever som uppvisar grammatiska svårigheter- hur kan vi bedöma och hjälpa på rätt sätt? Speciallärarprogrammet med inriktning grav språkstörning, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
5. "Så", ska det taggas som adverb? : En granskning av hur annoteringsverktyget Swegram ordklasstaggar elevtexter i svenska och svenska som andraspråk
M1-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur väl annoteringsverktyget Swegram utför analysdelen ordklassbestämning, så kallad ordklasstaggning, av elevtexter i svenska och svenska som andraspråk. Syftet är att undersöka tillförlitligheten i verktyget och om avvikelser i ordklasstaggningen finns från manualen till SUC (Ejerhed et al 1992) samt från traditionell grammatisk ordklassanalys enligt SAOL vill jag undersöka i hur stor omfattning det sker och i vilka ordklasser det är mest frekvent. LÄS MER