Sökning: "grammatisk språkförståelse"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden grammatisk språkförståelse.

  1. 1. - Om någon inte är modig… - … så är han kass. Förskolebarns och skolbarns förmåga att mobilisera adjektivantonymer

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Sandra Malmborg; Ida Nordsjö; [2017]
    Nyckelord :Antonymi; adjektiv; lexikal semantisk utveckling; logopedi; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte För att pröva en teori om lexikal semantisk organisation studerades barns förmåga till mobilisering av motsatsord (antonymer). Denna förmåga relaterades till fonologiskt korttidsminne, språkförståelse och grammatisk produktion. Syftet var också att undersöka etableringsordningen för motsatsord samt betydelsen av ledtrådar. LÄS MER

  2. 2. Språkliga förmågor i relation till läsförmåga hos ungdomar och unga vuxna med lindrig intellektuell funktionsnedsättning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för Logopedi, Audiologi och Otorhinolaryngologi

    Författare :Kajsa Karlsson; Ida Thormeyer; [2017]
    Nyckelord :decoding; reading comprehension; linguistic ability; mild intellectual disability; avkodning; läsförståelse; språkliga förmågor; lindrig intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Tidigare studier har visat att individer med lindrig intellektuell funktionsnedsättning uppvisar en generellt lägre läsförmåga än individer med typisk utveckling. Vad detta bottnar i är oklart men mycket forskning tyder på att språkliga förmågor har en inverkan på läsförmågan. LÄS MER

  3. 3. Hur lärare använder sig av högläsning i elevernas tidiga läsinlärning och utveckling i läsförståelse : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Tone Heldemar; [2015]
    Nyckelord :Användning; Högläsning; Lärare; Läsförståelse; Läsinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att undersöka hur lärare använder sig av högläsning i elevernas tidiga läsinlärning och utveckling i läsförståelse samt att ta reda på hur högläsning kan påverka elevers läsinlärning och utveckling i läsförståelse. Tidigare forskning har visat på att högläsning är en viktig del i elevernas läsinlärning. LÄS MER

  4. 4. Utvärdering av Språklig Snabbedömning för barn i åldrarna 2:6-3:6 och 4-6 år

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Britta Nordberg; [2013]
    Nyckelord :barn; språkutveckling; test; bedömning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Språklig Snabbedömning (SB) är ett språkligt bedömningsmaterial framtaget för att på kort tid (< 1 h) kunna bedöma ett flertal språkliga förmågor. Användningen är utbredd i Västerbottens läns landsting men den praktiska användningen av bedömningsmaterialet har inte undersökts systematiskt. LÄS MER

  5. 5. Översättning och utvärdering av det bildbaserade förståelsetestet TACL-3 - en pilotstudie

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Katarina Christensen; Frida Edner; [2011-09-21]
    Nyckelord :barn; grammatisk språkförståelse; översättning; språkutveckling; Test for Auditory Comprehension of Language; children; grammatical auditory comprehension; language development; translation;

    Sammanfattning : Test for Auditory Comprehension of Language -3 is an American picturebased test developed to examine children’s auditory comprehension of language. The aim of the study was to create a translation and to examine if the test would contribute to the information about a child´s language comprehension received by similar tests that are used today. LÄS MER