Sökning: "grammatiska metaforer"
Visar resultat 6 - 10 av 28 uppsatser innehållade orden grammatiska metaforer.
6. Svenska som andraspråkselevers ämneslitteracitet i historieämnet : Textanalys av andraspråkselevers användande av ideationella grammatiska metaforer och röstteori i historieämnet i gymnasieskolan.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråkSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka andraspråkselevers ämneslitteracitet i deras textproducerande uppgifter. Frågeställningarna som skulle besvaras i denna studie var hur använder sig andraspråkselever av ideationella grammatiska metaforer i sina texter?vilka röster framträder i andraspråkselevernas texter? För att besvara frågeställningarna användes den deduktiva ansatsen, det insamlade materialet analyserades mot två teorier. LÄS MER
7. Vem ansvarar på vintern? : En kritisk diskursanalys av ansvarsförhållanden i kommuntexter om vinterväghållning
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Kommuner är en institution som agerar på lokal nivå, nära medborgarna och till vilka medborgare kan vända sig när det uppstår problem i vardagen. De har ett ansvar gentemot sina invånare att genomföra det som ligger inom deras ansvarsområden. LÄS MER
8. En läroboksseries progression : En studie av kognitiv utmaning och kontextuellt stöd i en läroboksserie i Svenska som andraspråk på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Ämnet för studien är kognitiv utmaning och kontextuellt stöd i läromedelstext. Syftet med studien är att undersöka om den kognitiva utmaningen ökar och om det kontextuella stödet förändras i en läroboksserie över tid. LÄS MER
9. Vi förstår inte så mycket : om läsbarheten i ett läromedel i svenska som andraspråk
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka en läromedelstexts läsbarhet i ämnet svenska som andraspråk för årskurs 7–9. Metoden som använts är metodkombination, vilket innebär en kombination av kvalitativ och kvantitativ metod. LÄS MER
10. Språkliga skillnader i texter i olika betygssteg. : Textanalys av elevtexter i nationella provet för årskurs 9 från 2014 i svenska och svenska som andraspråk.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Sammanfattning I den här studien analyseras 40 texter i svenska och svenska som andraspråk åk.9 från NP 2013/2014. Syftet är att identifiera vilka språkliga skillnader som finns i de olika betygsstegen och om möjligt koppla dessa till vardagsspråk och kunskapsspråk. LÄS MER