Sökning: "grannspråksundervisning"

Visar resultat 11 - 15 av 24 uppsatser innehållade ordet grannspråksundervisning.

  1. 11. Grannspråksundervisning - svensklärarens dåliga samvete : En kvalitativ intervjustudie med fyra svensklärare på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Malin Skoland Jansson; [2018]
    Nyckelord :Neighbouring languages; teaching neighbouring languages; Nordic languages; teacher attitudes; high school; upper secondary school; grannspråk; grannspråksundervisning; nordiska språk; lärarattityder; gymnasieskolan; Nabospråk; nabospråksundervisning; nordiske språk; lærerholdninger; videregående;

    Sammanfattning : Deklarationen om nordisk språkpolitik syftar till att stärka grannspråksförståelsen i Norden och i det arbetet spelar skolan en roll genom svenskundervisningen. Trots deklarationen har grannspråksundervisningen i svensk skola kallats svensklärarens dåliga samvete och Sverige har fått kritik för att inte arbeta nog med detta inom skolan för att möta målen. LÄS MER

  2. 12. Grannspråksundervisning i retorik och teori : En studie av förhållandet mellan skandinaviska grund- och gymnasieskolors styrdokument i förhållande till deklarationen om nordisk språkpolitik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Malin Skoland Jansson; [2018]
    Nyckelord :neighbouring languages; Norwegian; danish; neighbouring language teaching; the declaration of Nordic language policy; grannspråk; norska; danska; grannspråksundervisning; deklarationen om nordisk språkpolitik; språkpolitik;

    Sammanfattning : Inom Norden finns ett samarbete och en politisk satsning på att förstärka grannspråksundervisningen i skolan, vilket framgår i avtal som exempelvis deklarationen om nordisk språkpolitik. Men hur ser arbetet med att stärka grannspråksundervisningen ut? Denna studie syftar till att undersöka förhållandet mellan deklarationen om nordisk språkpolitik och de skandinaviska skolornas styrdokument. LÄS MER

  3. 13. Grannspråksundervisning i den svenska skolan : Lärares upplevelser och erfarenheter av grannspråksundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Makz Bjuggfält; [2017]
    Nyckelord :Grannspråksundervisning; Lärares grannspråkskompetens; Nordiska språk i skolan; Grannspråkskompetens; Grannspråkkunskaper;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker grannspråksundervisning inom svenskundervisningen i den svenska skolan samt lärares självskattade grannspråkskompetens och inställning till grannspråkskunskaper och grannspråksundervisning i förhållande till faktorer såsom geografisk lokalisering, examensår och utbildning. Utifrån analys av 112 lärare och lärarstudenters svar på en webbaserad enkätundersökning tecknas en bild av hur grannspråksundervisningen och lärares grannspråkskompetens ser ut idag i förhållande till tidigare undersökningar, samt hur lärares inställning till grannspråkskunskaper och grannspråksundervisning kan förstås i ett språkpolitiskt och läroplansteoretiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 14. Grannspråksundervisning i den svenska och norska skolan : Några faktorer som påverkar elevernas grannspråkskompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Adolfsson Lena; [2017]
    Nyckelord :Grannspråk; Grannspråksundervisning; Svenska högstadiet; Norska ungdomsskolan;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöks, dock med stort bortfall, om det föreligger skillnader i grannspråksundervisningen mellan norska och svenska skolor, som förklarar det faktum att norska elever uppvisar större grannspråkskompetens än svenska elever. Utifrån analys av svar från svenska och norska pedagoger framkom några faktorer som kan bidra till att förklara skillnaden. LÄS MER

  5. 15. Kan undervisning i nordiska språk vara mer än ”røvkedelig dansk” och ”þungur hnífur”? : En komparativ studie av nordisk språkpolitik som norm och praktik i Sverige och på Island.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Linnea Allberg; [2017]
    Nyckelord :Språkgemenskap; språkattityder; grannspråksundervisning;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate the Nordic Councils’ language policy as norm and practice in Sweden and Iceland. The study covers how the policy is represented in governing documents, how teachers  relate to the policy in attitudes and in teaching, and what differences and similarities can be seen in both countries. LÄS MER