Sökning: "grannspråksundervisning"

Visar resultat 21 - 24 av 24 uppsatser innehållade ordet grannspråksundervisning.

  1. 21. Dejligt och kjempeflott i svenskämnet : De nordiska grannspråken i dagens svenskundervisning

    L3-uppsats, Institutionen för nordiska språk

    Författare :Sofia Nilsson; [2013]
    Nyckelord :Grannspråksundervisning; nordiska grannspråk;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 22. Varför, hvorfor, kvifor? : Lärarstudenters inställning till grannspråksundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för nordiska språk

    Författare :Hannah Jakobsson; [2013]
    Nyckelord :grannspråk; grannspråksundervisning; lärarstudenter; svenskämnet; inställning;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte har varit att undersöka lärarstudenters inställning till grannspråksundervisning i den egna framtida yrkesutövningen. Mer specifikt har jag undersökt om inställningen styrs av egna tidigare erfarenheter, utbildningen inom lärarprogrammet och/eller geografisk placering av lärosäte. LÄS MER

  3. 23. Grannspråksundervisning, ett uppnått mål? : En studie om lärares prioritering i svenskundervisning på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildning; Institutionen för utbildningsvetenskap; Mittuniversitetet

    Författare :Jenny Högström; [2009]
    Nyckelord :grannspråksundervisning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 24. Skandinaviska ungdomars läsförståelse : Bakomliggande faktorer till kunskaper i danska, norska och svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för humaniora

    Författare :Patrik Gustavsson; Lars-Gunnar Johansson; [2007]
    Nyckelord :Nordic languages; education in Nordic languages; Scandinavia; Grannspråk; grannspråksundervisning; läsförståelse; Skandinavien;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att synliggöra de kunskaper som skandinaviska ungdomar har i de nordiska grannspråken danska, norska och svenska. Vi har använt oss av en kvantitativ undersökningsmetod, och resultaten visar dels att eleverna har en större läsförståelse i norska än danska och svenska, dels att viktigast för förståelsen är kontakten med språket. LÄS MER