Sökning: "granskande journalistik"

Visar resultat 6 - 10 av 25 uppsatser innehållade orden granskande journalistik.

  1. 6. En samvetslös diktator eller ett hjälplöst offer? : En kvalitativ studie av nyhetsrapporteringen kring Benny Fredriksson under metoo-rörelsen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Emma Sanderberg; Jennifer Alm; [2019]
    Nyckelord :Benny Fredriksson; Aftonbladet; Dagens Nyheter; discourse analysis; framing; sources; journalism; witnesses; victim; perpetrator; death; media hunt; investigative journalism; Benny Fredriksson; Aftonbladet; Dagens Nyheter; diskursanalys; gestaltning; källor; journalistik; vittnen; offer; gärningsmän; dödsfall; mediedrev; granskande journalistik;

    Sammanfattning : The aim of the study was to examine the news coverage surrounding Stockholm City Theatre’s former CEO Benny Fredriksson during the metoo-movement, from the time of the accusations against him until a time after his death. The questions examined were: How is Benny Fredriksson represented at the time of the publishing of the accusations and at the time of his death? How are the anonymous witnesses and the journalism represented? How does the representation of victims and perpetrators change after the death of Benny Fredriksson? What are the differences and similarities in the reporting of Aftonbladet and Dagens Nyheter? To analyze this, we made a discourse analysis of 12 articles from Aftonbladet and 13 articles from Dagens Nyheter. LÄS MER

  2. 7. Vad säger montern? : Om monterdesignens kommunikativa kraft i en informationsintensiv mässmiljö

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Annie Lund; [2019]
    Nyckelord :informationsdesign; rumslig gestaltning; mässor; monterdesign;

    Sammanfattning : Stiftelsen Expo arbetar med journalistik och utbildning för visionen ett samhälle där rasistiska idéer saknar inflytande. Expo ska ställa ut på Bokmässan 2019 med budskapet vi utmanar rasismen genom granskande journalistik och kunskapsspridning. LÄS MER

  3. 8. ”HÅLLER DU MED? DELA GÄRNA!” En studie av riksdagspartiernas kommunikation på Facebook

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Victoria Busck; Filippa Dahlkild; [2017-02-15]
    Nyckelord :Facebook; social media; political communication; mediatization; media logic;

    Sammanfattning : Examensarbete: 15 hp Program: Medie- och kommunikationsvetarprogrammet med inriktning PR, opinionsbildning och omvärld Nivå: Grundnivå Termin/år: Ht 2016 Uppdragsgivare: JMG, Institutionen för Journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs Universitet. Handledare: Gustav Persson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 53 Antal ord: 19 970 Nyckelord: Facebook, social media, political communication, mediatization, media logic Syfte: Syftet är att analysera hur relationen mellan medier, medborgare och politik tar sig i uttryck genom politisk kommunikation på sociala medier. LÄS MER

  4. 9. ”Vi vill inte skrämma konsumenterna, men det skadar inte att bli mer medveten” En studie av dagstidningarnas gestaltning av kemiska hälsorisker i livsmedel under 2000-talet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Alina Avdic; Elin Heikinpieti; [2015-08-13]
    Nyckelord :dagstidningar; gestaltning; kemiska hälsorisker; kemikalier; livsmedel; framing; retorik; berättartekniker; källor;

    Sammanfattning : Titel: ”Vi vill inte skrämma konsumenterna, men det skadar inte allt bli mer medveten” – En studie av dagstidningarnas gestaltning av kemiska hälsorisker i livsmedel under 2000-talet. Författare: Alina Avdic och Elin Heikinpieti Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap. LÄS MER

  5. 10. Fler partiledardebatter – “men det är ungefär samma ingredienser” : –  en kvalitativ studie om ökad konkurrens och nya strategier när SVT, TV4, Aftonbladet och Expressen producerade partiledardebatter i valrörelsen 2014

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Emma Österberg; Elvira Linderot; [2015]
    Nyckelord :Partiledardebatt; konkurrens; journalistik; tv; webb-tv; Aftonbladet; Expressen; TV4; SVT; valrörelse; valprogram;

    Sammanfattning : Titel: Fler partiledardebatter  – “men det är ungefär samma ingredienser” –  en kvalitativ studie om ökad konkurrens och nya strategier när SVT, TV4, Aftonbladet och Expressen producerade partiledardebatter i valrörelsen 2014. Författare: Emma Österberg och Elvira Linderot Kurs, termin och år: Vetenskaplig C-uppsats, HT 2014 Antal ord i uppsatsen: 18 785 Problemformulering och syfte: I studien undersöks partiledardebatterna i tv och webb-tv i valrörelsen 2014, samt den nya konkurrenssituation som uppstod i samband med det. LÄS MER