Sökning: "granskning avtal"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden granskning avtal.

  1. 1. Spökskrivares rätt till namngivning - I upphovsrättens och avtalsrättens gränsland

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Blerina Nerjovaj; [2023]
    Nyckelord :immaterialrätt; avtalsrätt; upphovsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : When an agreement is entered into between a ghostwriter (author) and a commissioner (acquirer) regarding the transfer of the right of attribution, one of the more intricate legal questions concerning the borderland between copyright and contract law is raised. At first glance, based on what the Swedish Copyright Act stipulates, it does not seem possible for an author to completely transfer their right of attribution. LÄS MER

  2. 2. När ditt kylskåp köper din mjölk: Vissa avtalsrättsliga frågor vid avtal slutna med hjälp av artificiell intelligens

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska fakulteten; Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Carl Brinnen; [2022]
    Nyckelord :Avtalsrätt; Konsumenträtt; Konsumentköplagen; AI; Artificiell intelligens; Black box; Civilrätt; Förmögenhetsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Ever more present in consumers everyday life, is artificial intelligence (AI) optimizing regular peoples’ experience. With this arises legal questions. The essay before you serve it purpose through presenting a general outline of the collision between AI-technology and contract law centering around the rights of consumers. LÄS MER

  3. 3. A Mapping of the Elements and Scope of the Legal Test in Bronner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Thed Lindström; [2020]
    Nyckelord :EU law; civil and criminal procedure; EU competition law; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker under vilka omständigheter ett dominerande företag kan ha en skyldighet att ingå avtal med konkurrenter i den betydelse som avses i artikel 102 FEUF. Först presenteras en kontextuell bakgrund kring artikel 102 FEUF och rekvisiten för när ett förfarande utgör missbruk av en dominerande ställning. LÄS MER

  4. 4. The Apportionment of International Responsibility between the European Union and its Member States under Mixed Agreements

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Tom Jinert-Baret; [2020]
    Nyckelord :EU law; Public International law; International organizations; Mixed Agreements; EU accession to the ECHR; Normative control doctrine; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Denna uppsats utreder huruvida det går att identifiera en särskild rättsordning vad gäller fördelningen av internationellt ansvar mellan EU och dess medlemsstater under blandade avtal, det vill säga internationella avtal som undertecknats av EU och vissa eller alla dess medlemsstater på ena sidan, och en tredje stat eller internationell organisation på den andra. Uppsatsen presenterar slutsatsen att sui generis-aspekterna av EU:s konstitutionella ordning, såsom dess internationella juridiska personlighet, fördragsgivande befogenheter, lagstiftande befogenheter, EU domstolens överhöghet och den kontinuerliga utvecklingen av EU:s kompetens, kräver att särskilda regler för tilldelning av internationellt ansvar tillämpas på EU:s blandade avtal. LÄS MER

  5. 5. Influencer-marknadsföring - En granskning av hur influencer-marknadsföring förhåller sig till marknadsföringslagen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Evelina Delsing; [2020]
    Nyckelord :Handelsrätt; Marknadsföringsrätt; Influencer-marknadsföring; Influencer; Dold reklam; Sociala Medier; Sändarangivelse; Reklamidentifiering; Medverkansansvar; Law and Political Science;

    Sammanfattning : As social media is increasingly integrated into our everyday lives and with the rise of so-called influencers, consumers are getting used to a new type of marketing. This type of marketing is often referred to as "influencer marketing" which is a collective term used to describe companies using influencers' to market various products and services via the influencer's social media platforms. LÄS MER