Sökning: "gratistidningar"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet gratistidningar.

  1. 1. GRATISTIDNINGAR, ETT LJUS I MEDIESKUGGAN? En studie kring gratistidningarnas innehåll

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Magnus Edgren; Mattias Rydström; [2016-02-11]
    Nyckelord :Gratistidningar; lokal journalistik; lokala medier; nyheter; medierna i samhälle; medieskugga;

    Sammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Medie- och kommunikationsvetarprogrammet, Göteborgs universitet Nivå: Grundnivå Termin/år: Ht 2015 Handledare: Britt Börjesson Examinator: Nicklas Håkansson Antal ord: 14 482 Syfte: Att undersöka hur gratistidningarna kan ses som ett hållbart alternativ för nyhetskonsumtion på orter som saknar redaktion från traditionell dagspress Teori: Medierna i samhället, Local media performance. Nyhetsvärdering Metod: Kvalitativ innehållsanalys på 28 utgåvor från 7 tidningar. LÄS MER

  2. 2. Journalistikken i den trykte presses nødvendighed for et fungerende mediebillede

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Kresten Madsen; [2012]
    Nyckelord :mediekonvergens; platforme; mediekoncern; nyhedshistorier; journalistik; trykte presse; dagblad; gratisavis; medieföretag Danmark; tværmedialitet; synergi; dagstidningar; nyhetsförmedling; gratistidningar; General Works; Social Sciences;

    Sammanfattning : Mediekoncerner har i årevis kæmpet med faldende annoncesalg, til dels fordi den teknologiske udvikling har flyttet annoncekronerne ud på platforme der ikke giver samme indtjening som tidligere. Det har betydet at etablerede dagblade er blevet presset til det yderste på både deres arbejdsmetoder og i den udvikling de har været tvunget til at følge for at overleve. LÄS MER

  3. 3. Morgondagens morgontidningar – en studie om att nå den yngre publiken

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Klara Andersson; Johan Dahlquist; [2011-09-15]
    Nyckelord :kanal; avsändare; innehåll; tillgänglighet; nisch; värdefullhe; medieanvändning; publiken; morgontidningar; dagstidningar; ; dagspress; unga; ungdomar; den yngre;

    Sammanfattning : Titel: Morgondagens morgontidningar – en studie om att nå den yngre publiken Författare: Klara Andersson och Johan Dahlquist Uppdragsgivare: Göteborgs-Posten Kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap, examensarbete, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (jmg), Göteborgs universitet Termin: Vårterminen 20112011 2011 Handledare: Jenny Wiik Antal ord: 19693 Syfte: Att undersöka hur morgontidningar ska nå den yngre publiken Metod: Kvalitativ studie med djupintervjuer Material: Analys av djupintervjuer med tolv ungdomar från olika gymnasieskolor runt om i Göteborg. Vi valde fem skolor med olika typer av inriktningar och program för att få demografisk spridning hos respondenterna. LÄS MER

  4. 4. Metro och Punkt.se -en kvantitativ studie om gratistidningar-

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Anna-Karin Klingberg; [2010-02-25]
    Nyckelord :Nyhetsvärdering; innehållsanalys; validitet;

    Sammanfattning : Titel: Metro och Punkt.se -en kvantitativ studie om gratistidningar. Författare: Anna-Karin Klingberg Kurs: Uppsatsarbete 10 p i Medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik och masskommunikation vid Göteborgs universitet. LÄS MER

  5. 5. När journalister lanserar en produkt. : Hur PR-kampanjer påverkar nyhetstexter

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och it

    Författare :Marita Grufvik; [2010]
    Nyckelord :PR; journalism; brands; Xperia x10; Iphone 4; PR; journalistik; textreklam; varumärken; dagspress; Xperia x10; Iphone 4;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen jämför PR-genomslaget av två lanseringskampanjer i tolv dagstidningar. Lanseringskampanjerna gäller de två mobiltelefonerna, Xperia x10 och Iphone 4. PR-genomslaget undersöks dels genom exponering av varumärken, dels genom antal publicerade artiklar. LÄS MER