Sökning: "grav utvecklingsstörning kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden grav utvecklingsstörning kommunikation.

  1. 1. Här och nu, Du och jag : En studie om lärares uppfattningar om hur de gör läroplanenbegriplig för elever med grav utvecklingsstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Mona Wårdmark; [2022]
    Nyckelord :grav utvecklingsstörning; grundsärskolan; kommunikation; anpassad undervisning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Beprövad erfarenhet i särskolan? : Intervjuer med erfarna lärare som undervisar elever som fungerar på en tidig utvecklingsnivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Christina Trygg; [2019]
    Nyckelord :Intellektuell funktionsnedsättning; Tidig utvecklingsnivå; Grav utvecklingsstörning flerfunktionsnedsättning; Beprövad erfarenhet; Undervisning i särskolan; Kommunikation; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka några erfarna och kvalificerade pedagogers syn på undervisning av elever som fungerar på en tidig utvecklingsnivå. Området är bristfälligt belyst i forskning, och elevgruppen är på många sätt osynlig i utbildning och samhälle. LÄS MER

  3. 3. Fokus på framgång - en intervjustudie om pedagogers erfarenheter av framgångsrika metoder för att behålla före detta hemmasittare i särskolan och specialskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Stålborg; Maria Wetterdal; [2014-09-08]
    Nyckelord :hemmasittare; särskola; specialskola; utvecklingsstörning; grav språkstörning;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Hemmasittare definieras av Gladh och Sjödin (2010) som elever som varit frånvarande från skolan under längre tid än tre veckor. Hemmasittare är en växande grupp av elever. Det finns lite forskning kring ämnet och den litteratur som finns är inriktad på elever inom grundskolan. LÄS MER

  4. 4. Kartläggning av musikrelaterade förmågor hos personer med grav intellektuell funktionsnedsättning : musikterapeutisk metodutveckling

    Magister-uppsats, Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Linn Johnels; [2012]
    Nyckelord :assessment; music therapy; intellectual disabilities; mental re- tardation; communication; kartläggning; musikterapi; intellektuell funktionsnedsättning; utvecklingsstörning; kommunikation;

    Sammanfattning : Musikterapeutisk metodutveckling, av Linn Johnels är en studie inom ramen för Magisterprogrammet i musikpedagogik med profil musik- terapi vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.Syftet med uppsatsen var att ta fram och utvärdera ett instrument för att kartlägga olika musikrelaterade förmågor hos individer med grav intellektuell funktions- nedsättning. LÄS MER

  5. 5. Individuell utveckling för utvecklingsstörda - En studie hur personal arbetar med individuell utveckling på daglig verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Eva Thörn; [2006]
    Nyckelord :Daglig verksamhet; Kommunikation; Samspel; Individuell; Utveckling; Utvecklingsstörd;

    Sammanfattning : Syftet med denna C-uppsats har varit att undersöka hur de utvecklingsstördas individuella utveckling kan främjas i daglig verksamhet. Uppsatsen är en kvalitativ studie som bygger på intervjuer gjorda på två dagliga verksamheter i två olika stora kommuner. LÄS MER