Sökning: "grav utvecklingsstörning"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden grav utvecklingsstörning.

  1. 1. Här och nu, Du och jag : En studie om lärares uppfattningar om hur de gör läroplanenbegriplig för elever med grav utvecklingsstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Mona Wårdmark; [2022]
    Nyckelord :grav utvecklingsstörning; grundsärskolan; kommunikation; anpassad undervisning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Beprövad erfarenhet i särskolan? : Intervjuer med erfarna lärare som undervisar elever som fungerar på en tidig utvecklingsnivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Christina Trygg; [2019]
    Nyckelord :Intellektuell funktionsnedsättning; Tidig utvecklingsnivå; Grav utvecklingsstörning flerfunktionsnedsättning; Beprövad erfarenhet; Undervisning i särskolan; Kommunikation; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka några erfarna och kvalificerade pedagogers syn på undervisning av elever som fungerar på en tidig utvecklingsnivå. Området är bristfälligt belyst i forskning, och elevgruppen är på många sätt osynlig i utbildning och samhälle. LÄS MER

  3. 3. Delaktighet av grundsärskoleelever i skolbloggar

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Maria Kågebäck; [2019]
    Nyckelord :Participation; participation ladder; ethics; primary school for children with learning disabilities; ascendancy; school blog; Delaktighet; delaktighetsstege; etik; grundsärskola; makt; skolblogg;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om personals uppfattningar av och arbete med skolbloggen i en grundsärskola med inriktning ämnesområde. Studien synliggör mönster, metoder och förhållningssätt som främjar elever med medel, måttlig och grav utvecklingsstörning till delaktighet i producering av skolbloggar. LÄS MER

  4. 4. Speciallärarnas tankar kring övergången från gymnasiesärskolan till Daglig verksamhet. En intervjustudie med sju pedagoger

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anette Eldemyr; [2015-10-08]
    Nyckelord :grav utvecklingsstörning; gymnasiesärskola; Individuella programmet; daglig verksamhet;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att undersöka hur sju speciallärare uppfattar överlämnandeprocesser av elever till Daglig verksamhet under sista året i gymnasiesärskolans individuella program. Teori: Studien har en hermeneutisk ansats. LÄS MER

  5. 5. Nu ska alltid vara bra - En intervjustudie om formativ bedömning i träningsskolan och gymnasiesärskolans individuella program

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Katrin Olsson; Lena Persson; [2015]
    Nyckelord :Gymnasiesärskola; Individuella programmet; Träningsskola; Utvecklingsstörning; Bedömning; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Alla elever i svenska skolor blir kunskapsbedömda utifrån styrdokument. Det har dock inte riktats mycket forskning när det gäller kunskapsbedömning av elever i grundsärskolor och gymnasiesärskolor. I svenska läroplaner betonas det att formativ bedömning ska användas som ett aktivt redskap för att forma undervisningen. LÄS MER