Sökning: "green school grounds"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden green school grounds.

  1. 1. Komplement, ersättning eller bonus? : ett arbete om skol- och förskolegårdars samnyttjan med allmän parkmark

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Anna Norrgren; [2023]
    Nyckelord :samnyttjan; samnyttjande; samverkan; skolgård; förskolegård; lekmiljö; barn; gestaltning;

    Sammanfattning : Samnyttjan mellan allmän parkmark och skol- eller förskolegård är ett fenomen som blivit vanligare i Sverige i takt med att konkurrensen om stadens marker har ökat. Med samnyttjan som strategi kan det bli enklare för skolor och förskolor att nyttja gröna ytor utanför skol- eller förskolegården. LÄS MER

  2. 2. Möjligheter och utmaningar vid utformning av grönytor på skolgårdar

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Wilander Tilda; Fajersson Malin; [2022]
    Nyckelord :school grounds; school yard; urban green spaces; biodiversity; ecosystem services; skolgård; skolgårdar; biologiskt mångfald; urbana grönytor; ekosystemtjänster;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Are blue green solutions the future of school grounds? : a case study of blue green solutions providing play and learning opportunities at Strandängsskolans school ground

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Anna Petersson; [2022]
    Nyckelord :stormwater management; blue green solutions; ecosystem services; biotope; integrated spatial design; affordance; actualized affordance;

    Sammanfattning : Densification and climate change mean high pressure on urban environments, which increasingly need to include several functions in a limited area. School areas, valuable urban spaces, must be rebuilt to become multifunctional. LÄS MER

  4. 4. Skolgårdens plats i den föränderliga staden

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Sanna Hansson; Sonja Lundeberg; [2021]
    Nyckelord :sustainable urban development; densification; urban green spaces; school grounds; children´s disconnection from nature ecological illiteracy; affordance; attention restoration theory ART ; mental bandwidth; temporary urban development; co-creative planning; continuous design; hållbar stadsutveckling; förtätning; urbana grönytor; skolgårdar; barns frånkoppling från naturen ekologisk analfabetism; affordance; attention restoration theory ART ; mental bandbredd; temporär stadsutveckling; medskapande planering; aktiv gestaltning;

    Sammanfattning : I stadens förändringsprocess, ständigt präglad av nya ideal, ska många intressen förenas och beaktas vid utformningen av skolgårdar. Med utgångspunkt i naturens betydelse för barns hälsa och utveckling undersöker denna studie två skolgårdar i Malmö utifrån tre perspektiv: skolgårdarnas utformning, högstadieelevers användning av och preferenser på skolgården samt planerarens prioriteringar och tillvägagångssätt vid utformningen av skolgårdsmiljöer. LÄS MER

  5. 5. Exploring the potential of Green Infrastructure to enhance urban resilience as part of the 2040 Development Plan La Paz, Bolivia

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Maritza Carlsson; [2021]
    Nyckelord :Risks in La Paz; Urban Parks; Urban Forest; Urban Nature-Based Solutions; Gender in Planning;

    Sammanfattning : Cities continue to grow, and the rapid population growth, and overcrowding are increasing the pressure on local governments to provide basic services (e.g., housing, clean water, sanitation, basic health services, and education) and green space planning. LÄS MER