Sökning: "greenwash"

Visar resultat 6 - 10 av 31 uppsatser innehållade ordet greenwash.

  1. 6. Gröna leveranser : ett marknadsföringsperspektiv på leveransalternativ inom svensk e-handel

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Rebecca Palm; Virginia Drasko; [2021]
    Nyckelord :E-commerce; Ecological sustainability; Green Marketing Communication; Greenwashing; OSEC; Last mile Logistic; Ten signs of greenwash; Web Communication; 3’C; E-handel; Ekologisk hållbarhet; Gröntvätt; Grön Marknadskommunikation; OSEC; Sista Milen Logistik; Tio tecken på gröntvätt; Webbkommunikation; 3’C;

    Sammanfattning : Background: In recent times, last mile deliveries have become critical as these deliveries are generally considered to be the most expensive, least efficient and most polluted part of the entire logistics chain (De Kervenoael, Schwob & Chandra 2020; McKinnon & Edwards 2009). Consumer demands for fast and flexible deliveries are not very easy to combine with the highest possible sustainability focus (PostNord 2018). LÄS MER

  2. 7. Grönt värdeskapande : En kvalitativ studie om att skapa och förmedla gröna värden inom e-handeln

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Viktor Broström; Elena Martinez; [2021]
    Nyckelord :green value; green marketing; e-commerce; customer value proposition; e-commerce marketing mix; grönt värde; grön marknadsföring; e-commerce; customer value proposition; e-commerce marketing mix;

    Sammanfattning : The impending climate crisis has raised expectations of companies green marketing, at the same time the digital development and the corona pandemic have shifted consumers buying behavior more towards companies’ e-commerce platforms. The underlying problem behind the study is that companies need to create green value that is perceived as real by their consumers and does not generate a negative effect or is misinterpreted for greenwash. LÄS MER

  3. 8. Märkvärdig medicin : En mixed method-studie av debatten i media om miljömärkning av läkemedel

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Isabelle Olsson; [2021]
    Nyckelord :Content analysis; ecological modernization; envinronmental ethics; greenwash; consumer power; Innehållsanalys; ekologisk modernisering; miljöetik; grönmålning; konsumentmakt;

    Sammanfattning : I takt med tilltagen befolkningsmängd och ökad livslängd har läkemedelsanvändningen eskalerat världen över. I flera årtionden har farmaceutiska substanser hittats i miljön där de uppvisat stor skada på människor, djur och natur. LÄS MER

  4. 9. Hållbarhetsexperter eller marknadsföringsjippo? : En kvalitativ innehållsanalytisk studie av begreppet Greenwashing inom svenska modeföretags hållbarhetskommunikation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Valentina Cicerone; Gabriella Aguilar; [2021]
    Nyckelord :Greenwashing; The Seven sins of Greenwashing; Green marketing; The textile and fashion industry; Greenwashing; The Seven sins of Greenwashing; Grön marknadsföring; Textil- och modebranschen;

    Sammanfattning : Denna forskningsstudie är en kvalitativt undersökande studie av svenska modeföretags hållbarhetskommunikation utifrån en utvärdering av konsultmodellen The Seven Sins of Greenwashing. Studien ämnar att undersöka hur The Seven Sins of Greenwashing fungerar som ett verktyg och ramverk för att analysera svenska modeföretags hållbarhetskommunikation samt om greenwashing förekommer i deras gröna marknadsföring med hjälp av The Seven Sins of Greenwashing. LÄS MER

  5. 10. Behind the Green Claims: A Critical Discourse Theory Approach - A study of the critical discourses derived from fashion brands green social media marketing

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Josefine Ericsson; Jacqueline Rudeke; [2020-06-23]
    Nyckelord :Discourse theory; green social media marketing; neoliberal governance; responsibilisation;

    Sammanfattning : In today’s society, social media is an inflated part of marketing within the fashion industry and has become a part of green marketing for many brands, enabling consumers to communicate directly with them. Here, discourses within media texts are created as a result of such marketing practices and consumer interactions adherently possibly change the meaning of the green statements and consequently, the social image of such brands. LÄS MER