Sökning: "grocery retail industry"
Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden grocery retail industry.
1. Ekonomistyrning som ett verktyg i en tid av ekonomisk nedgång och förändrat konsumtionsbeteende: En fallstudie på ett av de marknadsledande företagen inom dagligvaruhandeln
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Dagligvaruhandeln utgör en central sektor inom detaljhandeln där ständiga förändringar i konsumentbeteenden skapar en komplex verklighet för företag. Eftersom branschen ständigt står inför en snabb förändring av marknadens förutsättningar så har den ökande betydelsen av ekonomistyrning som ett verktyg blivit alltmer uppenbar. LÄS MER
2. Prisutveckling och krisstrategier inom livsmedelsbranschen i Sverige 2022-2023 - En analys av marknadstrender och konkurrenssituationen
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : This study aims to investigate the underlying factors driving the recent price increases in the food industry and their impact on the three parts of the food industry supply chain; primary production, manufacturing, and retail. Additionally, it seeks to identify strategies used by the food industry to address recent price increases and explore industry stakeholders' perspectives on the coming years' price trends. LÄS MER
3. Longtail-fenomenet i svenskdagligvaruhandel : En kvantitativ studie av försäljningskoncentrationen i den svenska dagligvaruhandelns e-handel jämfört med fysisk handel.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)Sammanfattning : Bakgrund: Med digital utveckling ökar användandet av digitala kanaler för att köpa produkter. Utvecklingen sätter ökad press på handeln att utveckla sitt digitala erbjudande. Problemformulering: Förutsättningarna att driva handel skiljer sig åt online jämfört med offline, sett både ur perspektiv från återförsäljare och köpare. LÄS MER
4. Seeking License to Operate in Times of Uncertainty: A discourse analysis of how a GRO communicates to obtain loyalty during a prevailing inflation
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : During recent years, Swedish society has been affected by circumstances causing conditions for uncertainty. Since the beginning of 2022 the prevailing inflation has caused further implications on societal, organizational and individual levels. Due to the economic difficulties, grocery prices have increased significantly. LÄS MER
5. Exploring Corporate Brand Orientation in a Retail Setting – A Qualitative Case Study in the Swedish Grocery Retail Industry
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Thesis Purpose: The purpose of this thesis is to explore what may facilitate or inhibit a stronger corporate brand orientation in a retail organization. We explore the factors of internal corporate brand identity elements, internal corporate brand image and internal branding, while also considering retail-specific characteristics. LÄS MER