Sökning: "grovmotorik"

Visar resultat 1 - 5 av 60 uppsatser innehållade ordet grovmotorik.

  1. 1. "Inne blir det mer finmotorik än grovmotorik så är det" : Förskollärares barnsyn till barns motoriska stuímulans i den pedagogiska inomhusmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Tove Ågren; Sabina Lidman; [2020]
    Nyckelord :Fine motor skill; gross motor skill; pedagogical indoor environment; view of children; Finmotorik; grovmotorik; pedagogisk inomhusmiljö; barnsyn;

    Sammanfattning : ”Inside it will be more fine motor skills  than gross motor skills it´s the way it´s” –Preschool teachers view of children´s motor skills stimulation in the pedagogical indoor environment   Syftet med denna studie är att få en djupare förståelse för vilken barnsyn förskollärare har när de arbetar med att stimulera barns fin- och grovmotorik i den pedagogiska inomhusmiljön. I bakgrundskapitlet presenteras relevanta begrepp som barns fin- och grovmotorik, fysisk miljö, samt pedagogisk miljö. LÄS MER

  2. 2. Lekplatser i centrum : Ett kombinerat arbete som undersöker barns möjligheter till lek i staden

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Ina Pettersson; [2020]
    Nyckelord :Barn; Barnens plats i staden; Lekplats; Lekkvalitét; Barnperspektiv.;

    Sammanfattning : Detta masterarbete behandlar ämnet lek och lekplatser kopplat till barns utveckling, såväl mental som fysisk. Arbetet tar sin utgångspunkt i den socio-spatiala ansatsen och barnperspektivet vilket gemensamt formar ett teoretiskt ramverk. LÄS MER

  3. 3. ”Barn behöver få utlopp för sitt rörelsebehov” : En kvalitativ studie om hur åtta förskollärare beskriver arbetet med planerad fysisk aktivitet i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation; Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Caroline Osbakk; Alma Ramcinovic; [2019]
    Nyckelord :förskollärare; planerad fysisk aktivitet; rörelsebehov; grovmotorik; hälsa; miljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på hur förskollärare beskriver sitt arbete med planerad fysisk aktivitet i förskolan. I denna studie intervjuades åtta förskollärare med en semistrukturerad intervjuansats. Förskollärarna arbetar med barn i åldrarna 2–5 år, på fem olika förskolor i Sverige. LÄS MER

  4. 4. - Vad speglar rummet? : Barns möjligheter och begränsningar till grovmotoriska rörelser i förskolans fysiska inomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap; Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Denise Jonasson; Kerstin Gard; [2019]
    Nyckelord :Förskola; grovmotorik; inomhusmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att bidra med kunskap om möjligheter och begränsningar för barns grovmotoriska rörelser i förskolans inomhusmiljö. I denna studie används en kvalitativ intervjumetod för att undersöka hur förskollärare beskriver och talar om den fysiska inomhusmiljön i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Fysisk aktivitet och grovmotorik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Elin Johansson; Karin Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Barn; didaktiska val; didaktisk design; fysisk aktivitet; förskollärare; grovmotorik.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån ett didaktiskt perspektiv synliggöra hur förskollärare stimulerar barn till fysisk aktivitet och utveckling av grovmotorik. De frågeställningar som undersöks i studien är: Vilka didaktiska val gör förskollärare för att stimulera barn till fysisk aktivitet, vilka didaktiska val gör förskollärare för att stimulera barns grovmotorik samt vilket samband finns mellan fysisk aktivitet och utveckling av grovmotorik. LÄS MER