Sökning: "grovmotoriken för barns utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden grovmotoriken för barns utveckling.

  1. 1. Fritidspedagogers resonemang om fysisk aktivitet samt strukturerade aktiviteter

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sofie Norling; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur pedagogerna resonerade om fysisk aktivitet i fritidshemmet samt hur strukturerade aktiviteter kan se ut. De teoretiska utgångspunkterna utgick från det sociokulturella perspektivet som ger en god förståelse av fritidspedagogernas resonemang. LÄS MER

  2. 2. “Barn som snubblar utan snubbeltråd” : En studie om hur barn i grovmotoriska svårigheter kan stöttas,stimuleras och utmanas i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Azhar Al-fadli; Sara Hofberg Berggren; [2017]
    Nyckelord :motorik; motorisk utveckling; rörelse; fysisk aktivitet; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa verksamma förskollärares upplevelser av arbetet med attstötta, stimulera och utmana barn i grovmotoriska svårigheter. Denna studie är således enkvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer med sex förskollärare på sex olikaförskolor. LÄS MER

  3. 3. ”Kan man klättra upp så kan man klättra ner också” : Hur förskollärare arbetar med grovmotorik i förskolans utemiljö.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Josefine Lönn; Michaela Pettersson; [2017]
    Nyckelord :Grovmotorik; Förskolan; Utemiljö; Grovmotorik utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare arbetar med att stödja och utveckla barns grovmotoriska utveckling i utemiljön samt hur förskollärarna vill att utemiljön ska användas och utformas så att den bidrar till utveckling inom grovmotorik. Vi har intervjuat fyra förskollärare från olika förskolor och i undersökningen så har vi använt oss av kvalitativ metod. LÄS MER

  4. 4. Rör man på kroppen så fastnar det i knoppen : Förskollärarnas arbete med barns grovmotoriska utveckling.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Enikö Fülöp; Annica Johansson; Nina Lindberg; [2016]
    Nyckelord :grovmotorik; förskollärare; lek; miljö;

    Sammanfattning : BakgrundI bakgrunden presenteras relevant litteratur kring förskollärarnas roll i att främja barns grovmotoriska utveckling. Litteratur och forskning belyser vikten av en välutvecklad grovmotorik. I arbetet med att främja grovmotoriken lyfts lekens betydelse och utnyttjandet av olika miljöer. LÄS MER

  5. 5. Barns motorik i förskolan : En studie som bygger på fyra förskollärares arbete kring barns grovmotorik

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Madelene Wästefors; Evelina Ström; [2013]
    Nyckelord :motorik; grovmotorik; förskola; förskollärare; inomhus och utomhus miljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur fyra förskollärare beskriver sitt arbete med barns grovmotoriska utveckling i förskolan. Vi ville veta förskollärarnas uppfattningar kring begreppet motorik, om de anser att grovmotoriken har betydelse för barns utveckling samt hur de arbetar med barns grovmotoriska utveckling inomhus och utomhus. LÄS MER