Sökning: "grund uppsats pengar"

Visar resultat 1 - 5 av 91 uppsatser innehållade orden grund uppsats pengar.

  1. 1. Tidvatten är pengar : En studie om hur Karlstad stad hanterade översvämningen 1916

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Filip Bertilsson; [2024]
    Nyckelord :Översvämning; Karlstad; Klarälven; Drätselkammare;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att granska Klarälvens översvämning våren 1916 och dess ekonomiskakonsekvenser, med fokus på Karlstads stad. Forskningen kommer att inriktas på att svara på följandefrågeställningar:Varför var översvämningen våren 1916 så allvarlig?På vilket sätt påverkades befolkningen av översvämningen våren 1916?Hur agerade drätselkammaren och stadsfullmäktige under översvämningen våren 1916?Genom att studera handlingar från både Karlstads drätselkammare och stadsfullmäktige mellan åren1916–1918 gick det att utläsa hur allvarlig situationen egentligen var samt vilka åtgärder som gjordes avämbetsmännen för att lösa situationen och ta hand om sina medborgare. LÄS MER

  2. 2. Försäljning av sitt livsverk : En kvalitativ studie av entreprenörers upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Andreas Petersson; Felix Ottosson; [2023]
    Nyckelord :M A; merger; acquisition; entrepreneur; entrepreneurship; Företagsförvärv; företagsöverlåtelse; företagsförsäljning; förvärv; entreprenör; entreprenörskap;

    Sammanfattning : Titel: Försäljning av sitt livsverk - En kvalitativ studie av entreprenörers upplevelser  Ämne: Självständigt uppsatsarbete inom företagsekonomi inriktning revisor och bank, 30 hp Författare: Andreas Petersson och Felix Ottosson  Handledare: Kjell Johansson, Jur. Dr i Redovisningsrätt och Universitetslektor i Företagsekonomi  Syfte: Syftet med denna uppsats är att bidra till förståelse för vad en bolagsförsäljning kan innebära i form av för- och nackdelar för bolaget och entreprenören själv efter försäljningen samt vad som krävs för att affären ska bli lyckad. LÄS MER

  3. 3. Sociala medier och finansmarknaden : En kvantitativ studie om hur sociala medier påverkar investeringsbeslut på den svenska finansmarknaden

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :August Bång; Joel Falk; Sebastian Bonasoni; [2023]
    Nyckelord :Stocks; behavioral finance; financial market; social media.; Aktier; beteendeekonomi; finansmarknaden; sociala medier;

    Sammanfattning : Att förvalta sina tillgångar på bästa sätt för att få så hög avkastning som möjligt är alla investerares mål. Småsparare som inte besitter kunskap kan enkelt bränna sig vid investeringar. En enkel väg är därför att kika på hur andra investerar sina pengar för att sedan göra likadant. LÄS MER

  4. 4. Icke med tvånget att böja sig, utan med friheten att brottas : Skildringen av kvinnors sexuella och emotionella frigörelse i skönlitteratur av Victoria Benedictsson, Anne Charlotte Leffler, Amanda Kerfstedt och Mathilda Malling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sofie Jansson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur kvinnors sexuella och emotionella frigörelse skildras i skönlitteratur från det moderna genombrottets 1880-tal. Materialet som ligger till grund för uppsatsen är Victoria Benedictssons roman Pengar (1885), Anne Charlotte Lefflers drama Sanna kvinnor (1883), Amanda Kerfstedts novell ”Synd” (1881) och Mathilda Mallings novell ”Pyrrhussegrar” (1886). LÄS MER

  5. 5. Sociala faktorers påverkan på köpintention : En kvantitativ undersökning på hedoniskt värde inom spelet League of Legends

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Veronica Ortega Jönsson; Emil Tyssling Engström; [2023]
    Nyckelord :Virtual products; Hedonic value; Social ties; Social identity; PLS-SEM; buyer behaviour.; Virtuella produkter; Hedoniskt värde; Sociala band; Social identitet; PLS-SEM; Köpbeteende.;

    Sammanfattning : Flera olika typer av virtuella produkter växer i popularitet och värde i människors ögon. Inomden digitala spelvärlden spenderas en hög andel pengar på virtuella produkter som inte har ettfunktionellt syfte. LÄS MER