Sökning: "grundad teori förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden grundad teori förskola.

  1. 1. Hur uppfattar förskolans yrkesverksamma en framgångsrik kompetensutveckling? : En konstruktivistisk grundad teori om vad som kan bidra till ett stärkt professionellt lärande i förskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Selvi Akdag; [2022]
    Nyckelord :förskola; kompetensutveckling; professionellt lärande; förskolans inre organisation; konstruktivistisk grundad teori; Charmaz;

    Sammanfattning : Tidigare studier inom forskningsfältet kompetensutvecklingsforskning efterfrågar mer kunskap om de processer som kan stärka professionellt lärande i förskolan. Syftet med föreliggande studie är att undersöka yrkesverksammas erfarenheter av just de processer de är med om i samband med kompetensutveckling i förskolan och utveckla kunskap om kompetensutvecklingsstrategier. LÄS MER

  2. 2. Vad är undervisning? : En grundad teori om att stärka undervisningsuppdraget i förskolan

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Selvi Akdag; [2021]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; undervisning; professionsutveckling; utbildningsmaterial;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att utveckla en teoretisk förståelse för processen att utveckla undervisning som praktik i förskolan. Studien tar inspiration från den netnografiska forskningsansatsen vid datainsamlingen. Grundad teori används för att generera teoretisk förståelse om vad undervisning kan vara. LÄS MER

  3. 3. Det pedagogiska rummet : En visuell miljöanalys med fokus på barns självständighet och valmöjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sandra Andersson; Louise Holm; [2021]
    Nyckelord :förskola; pedagogisk miljö; visuell miljöanalys; grundad teori; kodning;

    Sammanfattning : Enligt styrdokument och riktlinjer ska förskolans verksamhet erbjuda barnen en god miljö där det finns möjligheter till varierade aktiviteter som både inspirerar och uppmuntrar barnen till lek, lärande och samspel. Den fysiska miljön som den dagliga verksamheten erbjuder har en stor betydelse för varje barns lärande. LÄS MER

  4. 4. Kritiskt reflektionsarbete inom ett avgränsat digitalt landskap : En konstruktivistisk grundad teori-studie om förskollärares pedagogiska arbete med kritisk digital literacy

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Marianne Gallardo; [2020]
    Nyckelord :Kritisk digital literacy; förskola; konstruktivistisk grundad teori; digital kompetens; digital teknik;

    Sammanfattning : I förskolans läroplan står det att verksamheten ska utveckla hos barnen ett kritiskt förhållningssätt till digital teknik. Inom forskning används begreppet kritisk digital literacy för att definiera förmågan att kunna kritiskt granska digital teknik och media. Forskning om detta inom en svensk förskolekontext är dock begränsad. LÄS MER

  5. 5. Ingen vill väl dissekera en groda? : Ämnesdidaktik i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Cassandra Malmström; Hanna Semb; [2018]
    Nyckelord :Förskola; barn; ämnesdidaktik; naturvetenskap; didaktik;

    Sammanfattning : I förskolan är naturvetenskap en del av verksamheten och ingår i förskolans uppdrag. Där ska barnet få möjlighet att fortsätta sitt upptäckande och undersökande tillsammans med andra. Naturvetenskap kan beskrivas som allt som finns och händer runt omkring oss. LÄS MER