Sökning: "grundläggande aritmetik"
Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden grundläggande aritmetik.
1. Samband mellan språkstörning och den tidiga matematikinlärningen : - en systematisk litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Helena Flordh (2023). Samband mellan språkstörning och den tidiga matematikinlärningen – en systematisk litteraturstudie. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet 90 hp. LÄS MER
2. Optimalt lärande: Utvecklandet av en matematikapplikation för grundläggande aritmetik
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskapSammanfattning : Den här rapporten beskriver ett projektarbete i kursen TDDD96 - Kandidatprojekt i programvaruutveckling vid Linköpings universitet våren 2022. I projektet utvecklade åtta datateknologstudenter en matematikapplikation utifrån en beställning av ett forskningssamarbete mellan institutionen för ekonomisk och industriell utveckling (IEI) och institutionenför beteendevetenskap (IBL) vid Linköpings universitet. LÄS MER
3. Hur snabbt räknar gymnasieelever? : Referensvärden för bedömning av aritmetiskt flöde
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/LogopediSammanfattning : Sammanfattning Bakgrund Räkning är beroende av den grundläggande aritmetiken, de fyra räknesätten. Forskning har visat att det är viktigt att testa aritmetisk förmåga vid utredning av specifika räknesvårig-heter, dyskalkyli. Testen Fluency addition och Fluency subtraktion undersöker en del av vår räkneförmåga, aritmetiskt flöde. LÄS MER
4. Subitiseringsförmåga, engagemang och självförtroende : En interventionsstudie i årskurs 4
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Subitiseringsförmåga ses som en grundläggande färdighet inom taluppfattning. Syftet med studien var att bidra med kunskap om sambandet mellan konceptuell subitisering och taluppfattning, samt vilken påverkan vårt interventionsprogram har på elever med svag konceptuell subitiseringsförmåga. LÄS MER
5. Taluppfattning, en grundsten i matematik : En experimentell interventionsstudie på Tier 2, inom talområdet 0 - 20
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur en intervention, på Tier 2, genom explicit intensivundervisning påverkar elever i årskurs 4 kunskaper inom grundläggande taluppfattning och aritmetik inom talområdet 0 – 20 och om eventuell effekt kvarstår över tid. För att kunna besvara syftet genomfördes en experimentell studie. LÄS MER