Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Vad jobbar du som idag? : En kvalitativ studie om skapandet av yrkesidentitet och organisationen utav grundlärare med inriktning mot fritidshem.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Robin Karlsson; Sofie Nilsson; [2019]
    Nyckelord :Fritidslärare; grundlärare med inriktning mot fritidshem med ett praktiskt estetiskt ämne; fritidshem; yrkesidentitet; professionsidentitet; ledarskap; fritidspedagog; fritidshemslärare; dubbla uppdraget.;

    Sammanfattning : I detta examensarbete forskar vi kring hur fritidslärare utformar sin yrkesidentitet utifrån de ramfaktorer som finns i skolans organisation. Tidigare forskning och våra egna erfarenheter visar ett yrke som ser väldigt olika ut från skola till skola i både arbetsuppgifter och utformning. LÄS MER

  2. 2. FRITIDSHEMMETS SYSTEMATISKA KVALITETSARBETE : En studie baserad på pedagogerssyn att arbeta målstyrt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Anton Güven Olofsson; [2018]
    Nyckelord :Systematiskt kvalitetsarbete; målstyrt; fritidshem; dokumentation; struktur;

    Sammanfattning : Fritidshemmet ska enligt styrdokument ägna sig åt systematiskt kvalitetsarbete för att uppnåde nationella målen, hur kvalitetsarbetet ska genomföras i praktiken är dock inte preciserat.Syftet med studien är att öka kunskapen om systematiskt kvalitetsarbete inom fritidshemmet,med utgångspunkt i grundlärare och pedagogers erfarenheter och uppfattningar av att arbetamålstyrt. LÄS MER

  3. 3. Den nya läraren, fritidsläraren! : Fritidslärares och rektorers syn på uppdraget.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Strömqvist; Maria Lindman; [2018]
    Nyckelord :Fritidslärare; Flexibilitet; Komplexitet; Läroplan; Samverkan; Social kompetens; Ämne.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva hur rektorer och fritidslärare uppfattar den nya utbildningen och yrket grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem. Vi har använt oss av semi-strukturerade intervjuer för att få så berättande svar som möjligt av våra intervjupersoner, dessa består av tre fritidslärare som innehar den nya utbildningen och tre rektorer, samtliga kommer från fem olika skolor utspridda i mellersta Norrland. LÄS MER

  4. 4. Fritidsläraren i klassrummet : Åtta fritidslärares uppfattningar om deras uppdrag och roller under skoltiden samt hur fritidslärarnas uppfattningar påverkas av lärare, rektor och förkunskaper

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Andreas Lundgren; Katarina Hjukström; [2018]
    Nyckelord :fritidslärare i klassrummet; elevassistent; hjälplärare; resurs; inhoppare; självständig; samverkan; samarbete; påverkan; roll; uppdrag; skoltid.;

    Sammanfattning : Fritidslärarens uppdrag under fritidstid finns tydligt beskrivet i skolans styrdokument men fritidslärarens uppdrag under skoltid är inte lika klart bestämd. Vi som utfört denna studie utbildar oss till Grundlärare med inriktning mot fritidshem och har under utbildningens gång uppmärksammat ett fenomen att fritidslärarens uppdrag och roller under skoltid är väldigt individanpassade och har sett olika ut på alla platser vi genomfört verksamhetsförlagd utbildning (VFU) på. LÄS MER

  5. 5. Det kompensatoriska uppdraget ur specialpedagogiska perspektiv: En intervjustudie

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen; Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Lars Lengheden; Sara Lindblom; [2018]
    Nyckelord :Fritidshem; grundlärare i fritidshem; specialpedagogiska perspektiv; inkludering; elever i behov av extra stödinsatser;

    Sammanfattning : .... LÄS MER