Sökning: "grundlärare fritidshem"

Visar resultat 16 - 20 av 56 uppsatser innehållade orden grundlärare fritidshem.

  1. 16. Samverkan - ett samarbete på olika vilkor. : En vetenskaplig essä om samverkan i grundskolan mellan fritidshemslärare och klasslärare.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Orhan Anar; Sofia Mårdh; [2023]
    Nyckelord :Collaboration; curriculum; after-school care teachers; classroom teachers; power; loyalty; loyalty conflict; hierarchy; samverkan; styrdokument; fritidslärare; klasslärare; makt; lojalitet; lojalitetskonflikt; hierarki;

    Sammanfattning : Syftet med denna vetenskapliga essä är att skapa en bredare och djupare förståelse kring problematiken med samverkan mellan fritidshemslärare och klasslärare. I läroplanen finns brister om vad samverkan ska innehålla och hur den bör utformas och vår gemensamma uppfattning är att det fortfarande finns brister i hur arbetet med samverkan sker. LÄS MER

  2. 17. Planeringstid. En fenomenografisk studie om grundlärares i fritidshems uppfattningar av planeringstid.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Idah Johnsson; Lena Johansson; [2022-03-22]
    Nyckelord :Fritidshemsverksamhet; grundlärare med inriktning mot fritidshem; fritidslärare; planeringstid;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att lärare inom fritidshem inte ges tillräckliga förutsättningar i form av planeringstid för att bedriva en fritidshemsverksamhet av god kvalitet utifrån vad skollagen och styrdokumentens efterfrågar. Syftet med denna studie är att undersöka grundlärare inom fritidshems uppfattningar av planeringstid där följande frågor avses att besvaras: ● Vilka uppfattningar har grundlärare i fritidshem av innehållet som ska göras under deras planeringstid? ● Vilka uppfattningar har grundlärare i fritidshem om hur de arbetar med innehållet under sin planeringstid? ● Vilka utmaningar och möjligheter ser dessa lärare med sin planeringstid? Studien utgår från en fenomenografisk ansats där kvalitativa mailintervjuer besvarats av sex fritidslärare. LÄS MER

  3. 18. Vilka kunskaper behöver lärare i fritidshem? : En kvalitativ studie kring uppfattningen av de praktiska och teoretiska kunskaperna i grundlärarutbildningen med inriktning mot arbete i fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Amanda Landelius; Caroline Palmborg; [2022]
    Nyckelord :fritidshem; lärare i fritidshem; grundlärarutbildningen; praktisk kunskap; teoretisk kunskap; kunskapsutveckling; kollegialt lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka legitimerade grundlärare i fritidshems erfarenheter av mötet mellan de kunskaper de har från sin utbildning och de kunskaper arbetet i fritidshem kräver av dem. I studien används kvalitativ metod där materialet har samlats in genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 19. Ett inkluderande fritidshem : En kvalitativ studie om organisatoriskt och pedagogiskt ansvarigas uppfattningar kring fritidshemmets inkluderingsuppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Bawer Dinc; Mohamed Madani; [2022]
    Nyckelord :Inlclusion; leisure-time center; participation; belonging; school for everyone; conditions; inkludering; fritidshem; delaktighet; tillhörighet; en skola för alla; förutsättningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilken förståelse och vilka erfarenheter pedagogiskt och organisatoriskt ansvarig personal har för att skapa en inkluderande miljö för alla elever i fritidshemmet, samt att i ljuset av detta diskutera i vilken mån fritidshemmets uttryckta inkluderingsmål kan sägas uppfyllas. Detta är en kvalitativ studie där vi använt oss av semi-strukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 20. DIGITALA VERKTYG I FRITIDSHEM : Pedagogernas uppfattning kring användandet av de digitala verktygen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Isak Broström; Jakob Sandin; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Grundlärare i fritidshem; IKT;

    Sammanfattning : I den här rapporten undersöker vi pedagogers uppfattning om användandet av digitala verktyg i fritidshem. I bakgrunden av rapporten ges en återblick av fritidshemmets utveckling samt beskrivs också digitala verktygs plats i fritidshem kopplat till läroplanen. LÄS MER