Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Att känna gör mig och dig till människor : Gestaltning av psykisk ohälsa i utvald skönlitteratur för barn och unga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Maja Axelsson; Yelda Jebrail; [2023]
    Nyckelord :Psykisk ohälsa; nedstämdhet; utanförskap; mentalisering; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Maja Axelsson och Yelda Jebrail: “Att känna gör mig och dig till människor: gestaltning av psykisk ohälsa i utvald skönlitteratur för barn och unga”. Grundlärarprogrammet, inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4–6, Svenska språket, Svenska, Självständigt arbete inriktning 4–6, G-nivå, 15 högskolepoäng, HT 2023. LÄS MER

  2. 2. “‘En tjej!’ ‘Och den har man varit kär i!’” : – en studie om hur samhällsnormer för kön, genus och sexualitet skildras i Ulf Starksungdomsbok Dårfinkar & dönickar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hanna Ekegren; Adelina Funke; [2023]
    Nyckelord :Värdegrunden; samhällsnormer; könsroller; genus; sexualitet; heteronorm; fördomar; Nikolajeva; Dårfinkar dönickar; Ulf Stark och didaktik;

    Sammanfattning : Hanna Ekegren & Adelina Funke: “‘En tjej!’ ‘Och den har man varit kär i!’”: En litteraturanalys av Ulf Starks Dårfinkar & dönickar (1984). Grundlärarprogrammet inriktning 4–6, Svenska, självständigt arbete, 15 högskolepoäng. Örebro universitet, Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap. LÄS MER

  3. 3. Källkritik på internet i lärarutbildningen : En enkätstudie om lärarstudenter på grundlärarprogrammet årskurs 4–6 med SO-inriktning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jessika Ung; [2017]
    Nyckelord :Källkritik; internet; TPACK; SO-didaktik; lärarstudenter; lärarutbildning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på vilka kompetenser lärarstudenter anser är viktiga för att kunna undervisa i källkritik på internet i SO-ämnena i årskurs 4–6, och i vilken utsträckning de anser att de hittills har fått möjlighet att utveckla dessa kompetenser under sin lärarutbildning. De kompetenser som belyses i studien utgår från TPACK-teorin, som beskrivs i denna uppsats och som består av tekniska kunskaper, ämneskunskaper samt pedagogiska kunskaper. LÄS MER

  4. 4. Digitala verktyg i svenskämnet : – en studie av 20 lärosätens kursplaner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sandra Dauksz; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I examensbeskrivningen för lärarutbildningen finns det ett tydligt mål att studenten efter avslutad utbildning ska ha utvecklat förmågan att kunna använda digitala verktyg i den framtida undervisningen på ett säkert och kritiskt sätt. Uppsatsen har undersökt hur de 20 lärosätena med examenstillstånd för Grundlärarprogrammet med inriktning mot 4 – 6 behandlar detta mål i sina kursplaner för ämnet svenska. LÄS MER

  5. 5. Hållbar utveckling i grundlärarprogrammet för åk 4-6 på Mittuniversitetet

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för ekoteknik och hållbart byggande

    Författare :Fredrik Longueville; [2016]
    Nyckelord :Lärande för hållbar utveckling; lärarutbildning; MIUN;

    Sammanfattning : Education for sustainable development has been an important topic among world leaders for more than ten years now, and the urgency have grown with time and we are now supposed find sustainable development as a part of all teaching. The question is if this ambition has been successful or is there an implementation deficit? This report analyses the international and Swedish ambitions concerning education for sustainable development, the educational laws and regulations in Sweden, and also the literature that is used both in education of the teachers in a Swedish university and also the one used in a Swedish elementary school to see if the literature contains the relevant information. LÄS MER